
Vaniljeterror
Vi spør: Stein Rømmerud, informasjonssjef i Coca-Cola Norge
– Hva i alle dager tenkte dere på da dere ville prøve å selge oss vaniljecola?
– Vanilla Coke er en av de beste lanseringene vi har gjort noensinne. Vi solgte to millioner liter i desember, bare vanlig Coca-Cola solgte mer. Men den er jo ment som en nisjebrus da, på samme måte som julebrus.
– Jeg tror jeg har skjønt salgsstrategien: Den er så vond at vi må løpe og kjøpe en vanlig cola etterpå for å kvitte oss med vaniljesmaken?
– Det får stå for din regning hvis du synes den er vond. Men den er uvant, og må prøves flere ganger.
– Har du egentlig smakt den?
– Selvfølgelig. Den blir bedre og bedre for hver gang. Men en ting som er veldig viktig er å drikke den iskald.
– Du påstår at den er populær, men det flyter av forlatte gratisflasker med vaniljecola over hele Blindern?
– Dette var nytt for meg. Jeg vil anbefale de som ikke liker den å kjøpe seg en ny. En som er iskald.
– Blir det neste at dere betaler oss for å drikke skvipet?
– Jeg forstår ikke hva du mener. Men i februar deler vi ut gratis smaksprøver, for å gi flere muligheten til å bli kjent med denne uvante, men helt nye og spennende brusen.
– Vil du vurdere din stilling etter dette?
– Ha ha. Nei, hva har det med saken å gjøre?