Studenter bruker musa
Til nå har studenter klikket på regjeringen over 1,6 millioner ganger.
– Dette er en morsom gimmick for å promotere kampanjen, og vi får kjempegod respons på den, sier Stine Møller Nilsen, velferdspolitisk ansvarlig i Norsk Studentunion (NSU).
Målet med internettkampanjen Studentkravet.no er å gjøre det økonomisk mulig å være heltidsstudent, gjennom å få økt studiestøtten til 11 230 kroner i måneden. Etter en knapp uke med kampanjen har i overkant av tre tusen personer klikket på regjeringen. De har imidlertid klikket over 1,6 millioner ganger.
Møller Nilsen understreker at NSU i sitt videre arbeid med kampanjen vil bruke tall på hvor mange som faktisk har klikket, og ikke antall klikk.
– Vi får tall for hvor mange unike brukere som klikker seg inn på siden, det måles i form av hvor mange forskjellige IP-adresser som registreres, sier hun.
Leder i Studentparlamentet (SP) Heine Skipenes mener det ikke er klart at klikkingen kun er en gimmick.
– Jeg er litt skeptisk, jeg synes ikke det kommer klart nok frem hva dette er, sier han, og legger til:
– Det er bra folk engasjerer seg, men jeg kunne godt tenkt meg at det ble gjort på en mer etterrettelig måte.
Parallelt med klikkekampanjen til NSU og Studentenes Landsforbund kjører SP sin egen underskriftskampanje på studentmakt.no.
– Vi følger kravene for etterrettelighet, siden man må undertegne med fullt navn og e-postadresse, sier Skipenes.
Møller Nilsen forklarer at de ønsket å gjøre noe annet enn en vanlig underskriftskampanje.
– At mange klikker masse, er bare gøy. Vi kan jo ikke hevde alvorlig at 1,6 millioner studenter har klikket på regjeringen – det er åpenbart helt feil, og det tror jeg folk skjønner også, sier hun.