Profilering:Kantinen til Høgskolen i Oslo og Akershus blir et av flere steder som vil få navn og profil tettere knyttet til SiO.

Punger ut for profilering

Etter tilbakemeldinger fra studentene på Facebook, skal SiO markedsføre seg tydeligere. Det vil koste 400 000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

Hovedstyret i Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) godkjente rett før jul å bruke 400 000 kroner på å utvikle en ny «merkevarearkitektur». Dette vil innebære at mange av SiOs tilbud – som Studentkafeene, Studentboligene og andre tjenester – skal få navn og profil som er tettere tilknyttet SiO.

Samskipnaden fikk sin nåværende, røde logo etter fusjonen mellom «gamle» SiO og Oslo- og Akershushøgskolenes studentskipnad (OAS) i 2011.

– Vi skal løfte enda høyere. Både kafé og barnehage og øvrige områder får SiO-logoen, men med sitt eget navn, sier kommunikasjonsdirektør i SiO, Nina Langeland.

Pengene skal spares inn

– De 400 000 er ment å dekke kostnader der hvor vi må bytte ut skilter som allerede er omprofilert. Det er også noen kostnader knyttet til å gjøre nødvendige endringer på nett, og til juridiske dokumenter, forklarer hun.

Langeland hevder at SiO kommer til å spare penger på denne endringen.

– Vi går gjennom alle profilflater og definerer strengere og tydeligere regler. Det gir en rasjonaliseringseffekt når det blir færre varianter og større opplag. Over tid gir dette innsparinger og samtidig en tydeligere merkevare. Det er formålet med omleggingen, sier hun.

Noe av bakgrunnen for navnebyttene er tilbakemeldinger fra studentene via Facebook, fokusgrupper og andre kanaler. Ifølge SiO ønsker studentene at samskipnaden som avsender skal komme tydeligere fram.

– Vesentlig å skille seg ut

Førsteamanuensis ved Markedshøyskolen, Lars Erling Olsen, påpeker at det er to effekter en organisasjon ønsker å oppnå med en ny merkevarearkitektur.

– Det første er at en vil tydeliggjøre de ulike merkene, slik at merkene blir skilt internt i organisasjonen. Det andre en ønsker å oppnå, er å gjøre driften av de ulike merkene billigere. Årsakene til dette er at organisasjonen sparer penger ved at tidsbruken og materialkostnadene blir lavere etter at merkevarene har fått mer hensiktsmessige navn, forklarer Olsen.

De konkrete endringene til SiO blir presentert den 5. april.

Powered by Labrador CMS