KJØPER EKSAMENSHJELP: Mange studenter ved Handelshøyskolen BI velger lettvinte løsninger når eksamen står for tur.

– Naive studenter lures

Mange studenter på BI velger å kjøpe caseløsninger fra tidligere studenter til eksamen i stedet for å løse dem selv.

Publisert Sist oppdatert

– Jeg har hørt om det, ja, og jeg ville heller ikke sagt nei takk til det om noen hadde tilbudt meg en ferdig caseløsning, sier «Stian» til Universitas.

«Stian» går første året på Handelshøyskolen BI i Oslo og tar en bachelor i økonomi og administrasjon. Han har vært på jakt etter caseløsninger til faget MET 8006 Statistikk, og begrunner det med at han ikke har tid til å løse det selv.

– Jeg har bedriftsøkonomieksamen tre dager før MET 8006-eksamen. Dessuten er halvparten av spørsmålene knyttet til caseoppgaven som du kan ta med inn til eksamen, sier han.

Førsteårsstudenten begrunner det også med at statistikkverktøyet Statistical Package for the Social Sciences (SPSS) koster penger, samt at det er tidkrevende å lære seg programmet på egenhånd. Han har ikke lyst til å stå fram med fullt navn fordi han ikke vil at BI-ledelsen skal vite om at han akter å kjøpe dette selv.

– Syns du selv det er greit å kjøpe et case i stedet for å løse det selv?

– Ja, det sparer meg for lesing og sånne ting. Arbeid.

Akseptert fenomen

«Stian» kjenner flere som har kjøpt caseløsninger, og sier det virker som de fleste synes dette er helt greit.

– Det er et trivielt samtaletema som man prater løst om. Det er liksom akseptert.

Også «Kim» er på utkikk etter en ferdigløst case.

. – Jeg gjør heller det enn å stryke. Jeg har hørt om en fyr som har tatt statistikkfaget før, som jobber med statistikkfaget og har peiling. Jeg syns i hvert fall det er verdt kjøpet om han også forklarer meg alt og setter meg inn i caset.

– Er casekjøp utbredt blant BI-studenter?

– Du skal ikke se bort i fra det, men jeg vet ikke hvor mange som faktisk kjøper og selger. De fleste vet uansett at tilbudet finnes.

– Lurer seg selv

BJØRNETJENESTE: Pernille Bjønness i Studentforeningen ved BI i Oslo mener studenter som kjøper caseløsninger lurer seg selv.

Informasjonsansvarlig i Studentforeningen ved BI i Oslo (SBIO), Pernille Bjønness, har ikke selv erfaring med praksisen, men erkjenner at den eksisterer.

– Det er ikke smart. Man lærer ingenting underveis, og da er mye av poenget borte, sier Bjønness, som mener studentene bare lurer seg selv ved å la andre løse caset.

Hun tror likevel det er begrenset hva man kan gjøre for å få bukt med problemet.

– Man kan ikke holde styr på studentene hele tiden. Vi er ikke i barnehagen lenger, og folk må gjøre som de vil. Det eneste man kan gjøre er å fortelle dem hvor lite hensiktsmessig det er å få andre til å løse caseoppgaven.

– Kyniske selgere

Tidligere studierektor ved BI, Aage Sending, skapte for to år siden furore ved å lange ut mot det han mente var slappe holdninger hos BI-studenter. Han har ikke kjennskap til om det på hans tid forekom casekjøp i fagene han selv underviste i, men mener det uansett er vanskelig å kjøpe seg til gode eksamensresultater.

– Når case brukes på den riktige måten, vil ikke kjøp av løsninger redde eksamensresultatet. Det er læringen fra casearbeidet som må testes på eksamen, ikke om man kan skrive av en løsning man har med seg, kjøpt eller selvlaget. Det som er spesielt trist med salg av caseløsninger i slike fag, er at svake og naive studenter lures av kyniske selgere, sier Sending.

– Helt uakseptabelt

Han mener veiledning av tidligere studenter og samarbeid med andre er positivt, og ikke særlig annerledes enn å kjøpe en supplerende lærebok.

– Poenget må være å oppnå læringsutbytte som kan brukes når man skal evalueres, og at det kjøpte ikke blir direkte anvendbare fuskenotater, sier han.

Men i forhold til den omtalte MET 8006-eksamen er han mer usikker.

– Med forbehold om at det faktisk er slik, er det klart at dersom 15 av 30 spørsmål relaterer seg direkte til caseløsningen man har med seg til eksamen, er det et kjempeproblem at enkelte har kjøpte løsninger med seg inn. Det er helt uakseptabelt, sier Sending, og mener det da vil kreves en annen eksamensform.

– Hjemmeeksamener og oppgulp av ferdige løsninger man bringer med seg til eksamen har for lengst utspilt sin rolle som evalueringsformer. Det er klart, selv om vi i dag bare kjenner toppen av isfjellet med henhold til uheldige utslag ved disse evalueringsformene.

Ukjent problematikk

Marianne Schei i Studieavdelingen ved BI i Oslo mener det er vanskelig å relatere Sendings uttalelser i 2005 til statistikkeksamen, fordi hans utsagn omhandlet bedriftsøkonomi.

– Eneste likhet mellom de to fagene er at det ble utlevert et case som skulle løses på forhånd, men som ikke var en selvstendig eksamen som skulle innleveres, sier hun.

Ifølge Schei kjenner ikke studieavdelingen til praksisen om kjøp av case.

– Vi er ikke kjent med at studenter kjøper seg caseløsninger, men læringseffekten av en kjøpt caseløsning vil være minimal og dermed til liten hjelp under eksamen, der det er forståelsen for faget som skal testes.

Verken rektor ved BI i Oslo, Tom Colbjørnsen, eller fagansvarlig ved Institutt for strategi og logistikk, Fred Wenstøp, var tilgjengelig for kommentar da Universitas gikk i trykken.

Powered by Labrador CMS