Vil styrke skrivetrening i akademia
Forrige fredag åpnet et nytt nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforskning ved Høgskolen i Sør-Trøndelag. – På sikt må vi jobbe for å utvikle skrivekompetansen i akademia også, sier konstituert leder Synnøve Matre.
Det nye senteret ønsker å støtte høgskoler og universitet med å utvikle kompetanse innen skriveopplæring, men vil hovedsakelig fokusere på grunnutdanningen den første tiden.
– Skriving er en viktig kunnskapsstrategi, og vi tror det er viktig å etter hvert jobbe mot høyere utdanning også. Behovet for skriveopplæring er stort blant akademikere. På sikt må vi jobbe for å utvikle skrivekompetansen i akademia, sier konstituert leder Synnøve Matre.
I forbindelse med åpningen av senteret uttalte Lars Sigfred Evensen, professor ved Institutt for språk- og kommunikasjonsstudier ved NTNU, i Universitetsavisa at skrivekunsten må styrkes blant akademikere.
– En av svakhetene ved NTNU er at vi ikke har noen infrastruktur for å støtte skriving, og det er ikke organisert NTNU-tiltak for å styrke skrivingen. Det kan med hell etableres, og senteret vil bidra til å dra i den retningen, sa Evensen til Universitetsavisa.
Ønsker utvidet opplæring
Karl Henrik Flyum, universitetslektor ved Institutt for lærerutdanning og skoleutvikling (ILS) på Universitetet i Oslo (UiO), arbeider allerede for å styrke skriveopplæringen ved UiO.
– Akademikerne trenger å vedlikeholde og videreutvikle kompetansen sin. Det er ingen tvil om at skrivetreningstilbudet kan styrkes. Mange universitet internasjonalt har løst dette ved å etablere et internt skrivesenter med en håndfull ansatte, som kan tilby både kurs og veiledning. Universitetet i København har det eldste skrivesenteret i Norden, sier han.
Selv jobber Flyum for den skrivepedagogiske fellestjenesten ved UiO, en intern oppdragstjeneste som tilbyr skrivekurs på oppdrag fra instituttene.
– UiO har valgt å løse skrivetreningstilbudet gjennom min stilling. Men det er forskjell på et enkeltmannsforetak og et internt skrivesenter, sier han.
Flyum mener det kan være hensiktsmessig med skriveopplæring i forbindelse med masteroppgaveskriving.
– En utvidelse av oppdragstjenesten ved UiO ville gått i retning av et skrivesenter. Behovet er der. Skrivesentermodellen er tilpasningsdyktig og fleksibel.
Vil bli et knutepunkt
Matre forteller at det nye nasjonale senteret vil bli et knutepunkt innen skriveforskning.
– Vi vil bistå høgskoler og universitet med kompetanseutvikling, først og fremst i forbindelse med utdanning av lærere. Det er naturlig for oss å samarbeide med UiO. Vi ønsker at skrivesenteret skal bli en møteplass, hvor forskere fra UiO og andre læresteder vil bli invitert på seminarer, sier hun.
Frøydis Hertzberg, professor ved ILS, har vært involvert i etableringen av det nye skrivesenteret.
– Ikke alle høgskoler og universitet har høy kompetanse innen feltet skriveforskning. Det nye skrivesenteret kan bidra med kompetanseutvikling innenfor skriveopplæringstilbudet, sier hun.