Helt bak mål

Melding hjem:

«Sorry, chica», sier en speedo-bekledd brasilianer på kav Rio-dialekt idet han kommer løpende mot meg og spruter sand i hytt og gevær. En gjeng bekymringsløse brasilianske studenter har tatt betimelig fri fra universitetet i nærheten for å legge hodet i bløt, bokstavelig talt. En ihjelsparka fotball har tatt seg til rette på håndkleet mitt, sparket dit i et høvelig forsøk på å imitere Ronaldo. Copacabana beach er kjent for å være mingleplass for dribleglade fotballentusiaster, og vår venn, student Speedo, er intet unntak.

«Nyheten om at Brasil skulle huse VM i fotball 2014, skapte derfor stor entusiasme i hele verden. Alle jublet viltert, bortsett fra Brasil selv»

Som turist i Brasil er man dømt til å ta baller nøyere i ettersyn – på den ene eller andre måten. Jeg var en av dem som i beste harrystil sa morna til grønn jul i Norge og overga meg til juleferie i varmere farvann. Fotball er folkesporten i Brasil, ikke bare på stranda, men også på gata. Nyheten om at Brasil skulle huse VM i fotball 2014, skapte derfor stor entusiasme i hele verden. Alle jublet viltert, bortsett fra Brasil selv. Brasilianerne har flere ganger vært ute i gatene og demonstrert mot FIFAs store happening. Det straffesparket traff ikke mål.

Statsmakten i Brasil har de siste årene brukt mange millioner kroner på å forberede landet til kamp. Fotballstadioner bygges over hele landet, turistattraksjoner får pudret nesa, og veier ombygges. Titusenvis av mennesker har blitt tvangsflyttet fra sine hjem for at skrikende fans skal kunne forflyttes rundt om i landet. Ennå er bare halvparten av byggeprosjektene i mål.

Hele 600 000 utenlandske turister er ventet å feriere i landet i sommer. Skattepenger som kunne blitt brukt på å bekjempe fattigdom og kriminalitet og å bedre utdanningstilbudet, har nå blitt sparket bort for å blidgjøre FIFA og ukontrollerbare turister i hopetall. Særlig etter at FIFA fordømte deres folkevalgte maskoter og VM-verter. De første som ble valgt, var mørkhudete begge to, men etter at FIFA satte en strek over valget, ble de byttet til to hvite. Dette for å være mer appellerende for TV-titterne, sa FIFA. Særlig storbyenes studentmasser mente dette var offside.

Mr. Speedo gliser bredt når jeg overrekker hans edleste ball. Idet han snur seg, blir jeg vitne til en annen type strek dette landet er så kjent for. På samme måte som tangatruse på gutter er ganske utenkelig for nordmenn, virker en fredfull avvikling av verdens største fotballarrangement å være en ganske fjern utopi i Brasil.