– SP svekker kvaliteten
Moderat Gruppe mener Studentparlamentets arbeid for å øke antallet studieplasser svekker utdanningstilbudet.
I revidert statsbudsjett for 2005 ble Universitetet i Oslos (UiO) tilskudd kuttet med en sum tilsvarende 800 studieplasser. Nå lover Studentparlamentet å jobbe hardt for å reversere studieplasskuttet i statsbudsjettet for 2006.
Marianne Torp, nestleder i Moderat Gruppe misliker parlamentets forslag om å øke antallet studenter ved UiO, fordi hun mener det vil redusere antallet undervisere per student og senke kvaliteten.
– Selvsagt skal alle ha lik rett til utdannelse, men UiO kan ikke gå på akkord med ønsket om å gi utdanning som holder høy kvalitet. Vi mener en tett oppfølging av studentene er viktig, derfor foreslår vi heller å øke antallet undervisere per student, forteller Torp.
Studentparlamentet gikk i mot Moderat Gruppes forslag.
– Vi beklager at Venstrealliansen, Sosialdemokratene og Fakultetslistene ikke anerkjenner studentenes behov, sier Torp.
Maria Veie Sandvik, leder av Studentparlamentet, lar seg ikke imponere av Moderat Gruppes utspill. Hun vil fortsatt jobbe hardt for å reversere studieplasskuttet i statsbudsjettet for 2006.
– Departementet har dessverre ingen makt til å gi tilskudd øremerket
undervisningsstillinger, men Djupedals byråkrater kan gi oss studieplassene de stjal i fjor.
Hun avviser Moderat Gruppes uttalelse om at dette svekker kvaliteten på
utdanningstilbudet:
– Studentparlamentet har vedtatt at reversering av studieplasskuttet er en
av våre viktigste prioriteringer for statsbudsjettet. Fjorårets kutt var et finansieringskutt, UiO fikk ikke mer midler til hver student, men et kutt i tilskudd som tilsvarte 800 studieplasser. Ved å reversere dette kuttet blir det ikke mindre penger til hver student, men flere får muligheten til å studere, sier Sandvik.
– Hvis Moderat Gruppe ønsker flere undervisere er det Universitetet man må snakke med. UiO har makt til å øke antallet underviserer per student, og Studentparlamentet arbeider knallhardt for at det skal skje.