Ikke fornøyd: Alain Clérambault lover bedring etter resultatet i markedsundersøkelsen.

SiO-mat? Nei takk!

SiO Mat og drikke stemples som dyr og dårlig av studentene. Nå loves både kvalitetsheving og priser tilpasset tynne studentlommebøker. En ny vår er underveis, lover ledelsen.

Publisert Sist oppdatert

Mot slutten av fjoråret gjennomførte Studentsamskipnaden i Oslo og Akershus (SiO) to markedsundersøkelser. Undersøkelsene kartlegger blant annet hvor tilfredse studenter er med SiO Mat og drikke (tidligere Studentkafeene) og SiO Athletica (tidligere Studentidretten).

Resultatene er tydelige: Vi er mer fornøyde med treningstilbudene enn kafeene.

SiO Athletica får en total tilfredshet på 5 av 6, mens SiO Mat og drikke får 3,5 (se grafikk).

I undersøkelsen om SiO Athletica får ingen av indikatorene lavere enn 4 i score, og i rapporten står det at det er «god tilfredshet generelt med SiOs treningssentre».

Prisene får jumboplass

Hos SiO-kafeene har studentene blant annet gitt uttrykk for lav tilfredshet med utvalg og kvalitet på salat, påsmurte produkter og varmmat.

Heller ikke kaffen høster jubel hos SiO-studentene. På en skala fra én til seks, scorer kaffen i snitt 3,5 på tilfredshetsskalaen.

Og framfor alt: Kaféprisene er for stive.

Administrerende direktør i SiO Mat og drikke, Alain Clérambault, er ikke fornøyd med resultatet av undersøkelsen. Han lover at lavere priser står på prioriteringslisten for studentkafeene nå.

Vi er overhodet ikke tilfreds med kundenes oppfatning av oss.

Alain Clérambault, admistrerende direktør i SiO Mat og Drikke. @undersaktit:Ingen bonuslønn SiO Mat og drikke har en resultatbasert bonusordning for alle de lokale kafélederne, samt administrerende direktør Alain Clérambault. I 2012 fikk derimot ingen av de over 50 lederne «ekstra strøssel» i lommeboka. – Det ble ingen bonus i fjor fordi vi ikke nådde våre budsjettmål, selv om vi heller ikke var langt unna. Dette hadde ingenting med markedsundersøkelsen å gjøre, sier Alain Clérambault. SiO Athletica har ingen bonusordning for sine ledere. – Per nå har vi ikke dette, men det kan være en spennende løsning for å stimulere til mer aktivitet og nå ut til enda flere studenter, skriver idrettsdirektør Karin Herou på e-post. – Det vil hjelpe oss å være en konkurransekraftig aktør for å tiltrekke oss dyktige medarbeidere og sikre vårt fokus på service.

– Vi er overhodet ikke tilfreds med kundenes oppfatning, sier Clérambault.

Siden butikkene uansett er mer konkurransedyktige på pris på produkter som sjokolade og brus, ønsker studentkafeene nå å konsentrere seg om maten som SiO tilbereder selv.

– Det er kamp om studentenes lommebok, erkjenner Clérambault.

– Å heve kvaliteten på varmmat står i første rekke, deretter vil vi senke prisen på våre påsmurte produkter. Vi lanserer for eksempel billigere lunsjtilbud fra 27. april, sier Clérambault.

For drøyt to år siden sa Clérambault til Universitas at han drømte om billigere middag, og mente at SiO Mat og drikke burde ha dagens middag til 25 kroner som mål.

Dette har han nå gått bort fra.

Lokker med dessert

Universitas kjenner til at SiO Mat og drikke har hatt en omsetningsreduksjon siden nyttår.

Kafésjefen bekrefter dette.

– I januar og februar så vi en knekk på tre prosent, noe som er mye. I mars hadde vi en forventet påskeeffekt, men april ser ut til å være på samme nivå som i fjor.

Som et ledd i å øke omsetningen, har Clérambault og hans bedrift satt i gang noen pilotprosjekter.

Ett av dem er en kampanje på Frederikke-kafeen på Blindern, der du får dessert og kaffe til 10,–, hvis du kjøper middag.

– Vi har troen på at tiltakene våre vil gi resultater, avslutter Alain Clérambault.

– Merker endringer

Leder for Velferdstinget i Oslo og Akershus, Tone Vesterhus håper at SiO Mat og drikke klarer å heve sin status hos studentene med tiltakene de har gjort.

– At pris og kvalitet har vært viktig for studentene, er noe vi har gitt innspill på hele veien. Det er fint å se at de gjør noe med dette nå, eksempelvis gjennom et billigere lunsjtilbud, sier hun.

– Vi utfordrer studentkafeene innenfor de rammene de har. Tilbudet skal koste like mye som det du får på Bunnpris, eller kan ha med deg hjemmefra. Med den nye profilen til SiO merker vi at endringer har blitt gjort, og de virker positive, sier Vesterhus.

Trening er topp

Hos SiO Athletica er stemningen en helt annen etter resultatene fra markedsundersøkelsen.

Administrerende direktør i SiO Athletica, Karin Herou tror de positive tilbakemeldingene fra studentene bunner ut i at studentidretten ikke bare gir et godt tilbud, men utvikler seg fortløpende.

– Vi prøver å levere studenttilpasset treningsglede i alt vi gjør. Vi har begynt et samarbeid med utdanningsinstitusjonene for å kartlegge og forstå behovene til studentene, skriver Herou i en e-post til Universitas.

I markedsundersøkelsen scorer SiOs treningstilbud spesielt godt på pris. Universitas får opplyst at SiO Athletica økonomisk gikk «noe i minus» i fjor, men idrettsdirektøren ønsker foreløpig å holde treningsprisene lave.

– Det er store kostnader knyttet til driften av de store anleggene vi har og ha den kvaliteten som våre medlemmer nå og i fremtiden ønsker. For oss er kundeopplevelsen det viktigste, skriver Herou.

Idrettsdirektøren forteller at hun har et veldig bevisst forhold til pengene hun forvalter.

– Det er studentenes penger vi arbeider med og har i fokus i alt vi gjør. Samtidig har bredden og tilbudet også en kostnad som vi løpende må vurdere for å kunne holde denne prisen, skriver hun.

Powered by Labrador CMS