HÅPER PÅ BEDRING: Hoveverneombud Mette Børing mener universitetet har en stor jobb foran seg når det gjelder det psykososiale arbeidsmiljøet.

Store arbeidsmiljøproblemer ved UiO

*Arbeidsmiljøloven*

Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet (§ 4-3)

• Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas.
  • Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten.
  • Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering eller annen utilbørlig opptreden.

Mobbing og spydige kommentarer har vært en del av hverdagen ved Det juridiske fakultet (JUS), ifølge hovedverneombud ved Universitetet i Oslo (UiO) Mette Børing.

– Jussen sliter med en kultur som fører til dårlig arbeids- og læringsmiljø, sier hun.

Børing har holdt øye med situasjonen ved fakultetet i lang tid.

– Vi ser klare brudd på arbeidsmiljøloven ved fakultetet. Ansatte opplever trakassering, og blir overlesset med arbeidsoppgaver de ikke har mulighet til å gjennomføre, sier Børing, som hevder at slike tilstander ikke er enestående for jussen.

Manglende takhøyde for annerledes tenkende, faglig uenighet, konflikter mellom vitenskapelig og administrativt personale og en gammeldags ledelsesstil skal være årsaker til dårlig arbeidsmiljø ved UiO.

– Dette er et generelt problem for store deler av universitetet, sier Børing.

• Det juridiske fakultet bryter arbeidsmiljøloven, ifølge hovedverneombudet.
  • Odontologisk fakultet fikk pålegg fra arbeidstilsynet i sommer.
  • Det humanistiske fakultets arbeidsmiljøundersøkelse viste at 1 av 8 føler seg mobbet.

Trues med bøter

I vår gjennomførte Det humanistiske fakultet (HF) en arbeidsmiljøundersøkelse der det kom frem at 1 av 8 ansatte føler seg mobbet, og i forrige uke skrev Uniforum at Odontologisk fakultet har blitt meldt til Arbeidstilsynet etter et tilfelle av alvorlig mobbing og trakassering. Flere har kontaktet Børing etter den siste saken.

– De tilbakemeldingene jeg har fått, viser at det er mange som kjenner seg igjen, på mange fakulteter. Nesten alle er redde for å stå fram med navn, fordi de frykter represalier, sier Børing.

Odontologisk fakultet har fått frist til 1. november med å rydde opp, ellers vil Arbeidstilsynet ilegge fakultetet bøter. Det samme kan bli enden på visa for JUS.

– En tilsvarende undersøkelse som på HF ville avdekket akkurat det samme på JUS. Forskjellen er at ledelsen på HF har vært kjempeflinke og tatt problemene på alvor. Foreløpig har ikke behandlingen på JUS vært like god, og jeg må si jeg er bekymret for situasjonen der, sier Børing.

Børing og UiOs ledelse deltok i sommer på et møte om arbeidsmiljø ved JUS. I referatet står det at verneorganisasjonen er bekymret for hvorvidt fakultetet gjør nok for å løse situasjonen.

Hans Petter Graver, dekan ved JUS, mener på sin side at fakultetsledelsen tar problemet alvorlig.

– Vi har nå begynt å sende ledere på ledelsesutvikling, slik at de kan bli flinkere til å se styrker hos medarbeidere, og kommunisere mer konstruktivt med kolleger. Det er vanskelig å ta tak i kulturproblemer fordi det er et litt diffust begrep, men vi vet ikke hva annet vi kan gjøre enn å søke profesjonell bistand, sier Graver.

Han tror hele UiO er i ferd med å rette større oppmerksomhet mot det psykososiale arbeidsmiljøet.

– Problemer i kollegiale forhold mellom professorer har ikke tradisjonelt vært sett på som et arbeidsmiljøproblem. Det er ikke noe spesielt problem for jussen, tror jeg, men det er positivt å få arbeidsmiljø på dagsorden i styringen av virksomheten, sier Graver.

Studenter mobbes også

Mette Børing mener studentene lider når UiOs ansatte jobber i et dårlig miljø.

– Det er klart at studentenes læringsmiljø påvirkes når ansatte ikke har det bra. Det er vanskelig å gjøre jobben sin godt når du blir mobbet, sier Børing.

Heine Skipenes, leder i Studentparlamentet, har inntrykk av at trakassering fra forelesere og seminarledere er en del av hverdagen for studenter ved flere fakulteter.

– Studenter har fattigere rettigheter enn ansatte og mange kvier seg veldig for å si ifra om sjikanering, fordi forholdene er så små. Det siste året har Studentparlamentet allikevel opplevd en markant økning i slike saker, og jeg frykter at mørketallene er store, sier Skipenes. Han oppfordrer alle som opplever slikt om å si ifra til Studentparlamentet, som kan ta saken videre.

Tar grep

Flere av fakultetene forsøker nå å bøte på arbeidsmiljøproblemene.

– Vi gjennomfører i høst en spørreundersøkelse knyttet til det psykiske arbeidsmiljøet. Det har aldri vært gjort her før, for fakultetet har tidligere bare hatt fokus på det fysiske, sier Isabel Solinas, verneombud ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.

– Selv om jeg ikke har fått noen direkte meldinger om mobbing, er jeg bekymret for om ansatte er godt nok informert om linjene for problemvarsling. Jeg verdsetter at det blir økt oppmerksomhet rundt dette, for det går ikke automatisk, sier Brynjulv Norheim, verneombud ved Det teologiske fakultet.

Når det gjelder situasjonen ved JUS vil hovedverneombudet foreløpig vente med å tilkalle Arbeidstilsynet, for å gi ledelsen en siste sjanse til å rydde opp internt.