SKREMT: Etter at Feliw Omondi Osok kastet ut leietakeren som nektet å betale husleie og telefonregning for tilsammen 20.000 kroner, kom han tilbake og brøt seg inn og raserte ting og knuste blant annet alt i kjøkkenskapet til Omondi Osok.

– En forferdelig trist sak

Student svindlet for 20.000

Felix Omondi Osok må kanskje avlyse den første turen hjem til Kenya på to og et halvt år, etter at han ble rundlurt av sin egen leieboer.

Publisert Sist oppdatert
UHELDIG UTLEIER: Felix Omondi Osoks

– Det er rart å være tilbake her, sier Felix Omondi Osok (22), og drar for gardina på studenthybelrommet på Sogn.

– Jeg har savna folka som bor her. Men jeg blir lei meg på grunn av det som er skjedd, sier han.

Omondi Osok er tilbake på rommet han bodde på inntil i sommer, men som han ikke tør å bo på lenger. Alt på grunn av en ustabil leietaker.

Sommerframleie

Omondi Osok fra Kenya er utenlandsstudent, og har studert statsvitenskap i Norge i to og et halvt år. Hele tiden har han bodd på Sogn studentby, men i sommer hadde han sommerjobb i Larvik. I de to sommermånedene ville han derfor leie ut studenthybelen, og annonserte etter noen som ville ha den på framleie – noe Studentsamskipnaden i Oslos (SiO) regelverk legger opp til.

Omondi Osok hang opp en lapp, og ble ringt av en mann i 20-åra noen dager senere. Han ville leie studenthybelen, og de to gikk til SiOs administrasjon på Sogn for å levere framleiekontrakten, en standardkontrakt fra Forbrukerrådet.

– Da fikk vi beskjed om at kontrakten ikke var gyldig, fordi han ikke hadde med seg noe pass. Jeg hadde dårlig tid, sommerjobben min begynte dagen etter, og jeg spurte om det ikke var greit om vi signerte kontrakten, og at han stakk innom med passet dagen etter. Det fikk vi beskjed om at var greit, sier Omondi Osok, som hadde med seg en kamerat som vitne, både da kontrakten ble skrevet under og da den ble levert på Sogn.

Men leieboeren stakk aldri innom med noe pass. Kanskje fordi han var opptatt i telefonen:

– Jeg hadde tenkt å koble den ut, men han spurte om han ikke bare kunne betale regningen. Det syntes jeg var greit, sier Omondi Osok.

Men da han fikk en telefonregning på 10.000 kroner, skjønte han at noe var galt.

– Jeg ringte ham for å forsøke å ordne opp. Han hadde betalt leie for den første måneden, men nekta å betale for den andre måneden og telefonregninga. Til slutt måtte jeg bare dra til Oslo og kaste ham ut, sier Omondi Osok.

Brukte falsk navn

Telefonregninga endte til slutt på nesten 18.000 kroner. Med den manglende leia, sitter Omondi Osok igjen med en samlet regning på over 20.000 kroner. Det viser seg også at leieboeren brukte falsk navn i leiekontrakten, og nå er han forsvunnet. Selv om han har vært innom leiligheten etter at han ble kasta ut.

– Han brøt seg inn, ødela døren til gangen og ramponerte deler av inventaret på rommet. I tillegg knuste han vinduet på felleskjøkkenet og smadret alle husholdningsartiklene mine, sier han.

Episoden førte til at statsvitenskapsstudenten ikke turte å bo på rommet lenger.

– Jeg følte meg ikke trygg lenger. Derfor søkte jeg om å flytte internt her på Sogn, sier han.

Omondi Osok anmeldte både innbruddet, misbruket av telefonen og den ubetalte leia til politiet. Men Omondi fikk beskjed om at politiet ikke hadde ressurser til å etterforske saken, og den ble henlagt.

– Skulle vært strengere

SiO har han heller ikke fått noe hjelp av. Det eneste han har fått tilbud om, er en nedbetalingsplan.

– De sier bare at avtalen er ugyldig, og at de ikke kan hjelpe meg, sier han.

Derfor sitter han nå med en stor regning som han ikke klarer å betale.

– Jeg har ikke råd. Jeg har ikke rett til lån og stipend her i Norge, og Kenya har ikke noen støtteordninger til utenlandsstudenter. Jeg lever på det jeg tjener, og har bare akkurat så jeg klarer meg. Nå har de foreslått at jeg skal betale 2000 hver måned, men det klarer jeg rett og slett ikke, sier Omondi Osok, som jobber deltid i en butikk på Gunerius kjøpesenter.

– Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre, sier Omondi Osok, som skulle ønske at SiO enten hadde fulgt opp og krevd leieboeren for passet i ettertid, eller nektet å gå god for avtalen før passet forelå.

De ville kanskje være snille der og da, men jeg skulle ønske at de hadde vært strengere Felix Omondi Osok (22), student

– De ville kanskje være snille der og da, men jeg skulle ønske at de hadde vært strengere, forteller Omondi Osok.

Han har ikke vært hjemme i Kenya på de to og et halvt årene han har bodd i Norge. Han savner vennene og familien i hjemlandet, men har ikke hatt råd til flybillett. I sommer bestilte han tur hjem i juleferien, men nå kan det hende han må droppe turen.

– Fristen for å avbestille er gått ut, men jeg får igjen 40 prosent av billetten hvis jeg avbestiller turen. Slik det ser ut nå, kan det hende jeg ikke har råd til å gjøre noe annet, sier han.

Vanskelig å bevise

Magne Eek, seksjonssjef i Forbrukerombudet, har forståelse for at situasjonen oppleves som urimelig:

– En muntlig avtale er i prinsippet like bindende som en skriftlig avtale. Og det muntlige løfte om å kontrollere pass på leietaker, er i dette tilfellet spørsmålet om hvorvidt SiO skal pålegges ansvar eller ikke, sier han, og understreker at dette blir en del av vurderingen på en konkret sak som Forbrukerombudet ikke har mulighet til å gå inn på.

Gert-Fredrik Malt, amanuensis blant annet for husleierett ved Det juridiske fakultet mener at det i utgangspunktet er hovedleietaker, i dette tilfellet utenlandsstudenten, sitt ansvar å kontrollere identitet.

– Det er vanskelig å bevise en muntlig avtale, og kanskje SiO ikke mente det som ble sagt så tydelig, sier Malt.

Han mener imidlertid at SiO bør ha nok erfaring til å være mer oppmerksomme i forhold til framleie, enn i dette tilfellet – og legger til en klar advarsel til studentene:

– Dette er en av flere historier som handler om å bli lurt i markedet. Det er ikke alle hyggelige mennesker som er like ordenlige i utgangspunktet, og derfor er det viktig å sørge for en skikkelig kontroll av framleietaker i slike tilfeller.

– Vi ser slike saker av og til, men vi har aldri sett noen som har fått så stor økonomisk belastning, sier Guri Bergo, markedssjef i Boligdivisjonen i SiO.

Studentsamskipnaden opplever ofte problemer i forbindelse med framleie.

– Dette er litt vanskelig for oss. Det er en tjeneste til studentene, vi forstår at mange vil gjøre det hvis de ikke er i Oslo i ferien, men det medfører problemer. Vi får ganske mange klager på personer som bare bor på framleie om sommeren, sier Bergo.

Hun kan ikke love å hjelpe Omondi Osok økonomisk.

– Dette er en forferdelig trist sak. Men vi kan ikke gjøre så mye. Hvis vi sletter summen, så vil det gå ut over alle de andre som bor hos oss. Men hvis det er slik at han ikke klarer å betale, så vil vi gjerne at han tar kontakt igjen, slik at vi kan prøve å finne en løsning, sier hun, og legger til at hun er overrasket over å høre at Omondi Osok og leieboeren gjorde en muntlig avtale i resepsjonen på Sogn om at leieboeren skulle komme tilbake med passet:

– Vi må se spesielt på denne saken. Og vi må gjennomgå rutinene våre for framleiesaker, sier hun.

Powered by Labrador CMS