
Frykter at fag forsvinner
Populære tverrfaglige studier kan bli fjernet når universitetet skal vurdere hva de er gode på.
– Hvis forskning skal styre undervisning i så stor grad som Universitet i Oslo har ambisjoner om, vil det fort kunne få konsekvenser, sier Studentparlamentets studie- og forskningsansvarlig, Signhild Stave Samuelsen,
Hun frykter store kutt for tverrfaglige studier, som en følge av den prosessen Universitetet i Oslo (UiO) har igangsatt for å kartlegge og bearbeide de ulike fakultetenes styrker innen forskning og utdanningstilbud. Den såkalte «Prosess faglig prioritering» har nylig gått inn i fase to av i alt tre faser.
– Fase én i prosessen beskriver universitetet som et lærested som i hovedsak skal drive med forskningsbasert undervisning. Tverrfaglige studieretninger på bachelornivå har knapt egne fag, og er heller ikke basert på egne forskningsprogrammer. De risikerer å havne i en situasjon der de forsvinner ut. Eventuelt kan de bli integrert i andre fag, og da mister de sin identitet, sier Samuelsen, og trekker frem internasjonale studier som eksempel.
– Mine erfaringer er at disse studentene er sterkt knyttet til studiet sitt, og de ønsker ikke å miste sin identifikasjonsmarkør ved å bli integrert med for eksempel statsvitenskap, sier hun.
Samuelsen opplever at studentmassen generelt sett har liten innsikt i den pågående prosessen. Nå ønsker hun ytterligere informasjonsformidling fra fakultetene så også studentene kan være med på å forme sin egen studiehverdag.
– Det er fakultetene som skal ta ansvar for å bevisstgjøre studentene om dette arbeidet. Selv om studentene ikke må inkluderes i denne prosessen, synes jeg i hvert fall at de skal få muligheten, sier hun.
Leder av Studentparlamentet, Heine Skipenes, er enig.
– Denne prosessen har gått langt over hodet på studentene. Det er viktig å få studentene med i diskusjonen. De har utvilsomt mye å komme med, sier han.
Rektor ved UiO, Geir Ellingsrud, ønsker også studentene velkommen til å delta i debatten. Han vil derimot ikke spå hvor eventuelle kutt vil bli plassert.
– I fase to skal vi gjøre en grundig evaluering av dagens utdanningstilbud og forskningsprioriteringer. Jeg tror ikke dette vil føre til drastiske endringer fra slik det er i dag. En gang i tiden kan det likevel bli aktuelt å fjerne fag, sier han.