USIKKER: Signhild Stave Samuelsen er generelt sett positiv til «Prosess faglige prioriteringer,» men frykter for eksistensen til de tverrfaglige studiene.

Frykter at fag forsvinner

Populære tverrfaglige studier kan bli fjernet når universitetet skal vurdere hva de er gode på.

Publisert Sist oppdatert

Dette er Prosess faglig prioriteringer:

  • Prosessen faglig prioriteringer er en strategiprosess som er delt opp i tre faser.
  • Resultatet av prosessen skal gi et samlet bilde av hvor UiO er sterke og hvor de skal være sterke. Blant hovedmålsetningene er å gi universitetet en tydeligere undervisningsprofil.
  • I fase 1 fikk alle fakultetene i oppgave å dokumentere ovenfor Universitetsstyret deres forskningsmessige prioriteringer.
  • Fase 2 skal bygge videre på resultatene fra fase 1, skal blant annet gjøre en studieprioritering og en vurdering av forskningsområder på tvers av fakultetene.
  • Fase 3 konkluderes med et ferdig styringsdokument. Det endelige dokumentet skal fungere som et supplement til UiOs strategiske plan.
  • For mer detaljert oversikt rundt prosessen kan du gå inn på følgende nettadresse: [http://www.admin.uio.no/prosjekter/profag/](http://www.admin.uio.no/prosjekter/profag/)
  • De tverrfaglige studieprogrammene på UiO er:
  • Offentlig administrasjon og ledelse
  • Europastudier
  • Internasjonale studier
  • Kultur & kommunikasjon
  • Utviklingsstudier

– Hvis forskning skal styre undervisning i så stor grad som Universitet i Oslo har ambisjoner om, vil det fort kunne få konsekvenser, sier Studentparlamentets studie- og forskningsansvarlig, Signhild Stave Samuelsen,

Hun frykter store kutt for tverrfaglige studier, som en følge av den prosessen Universitetet i Oslo (UiO) har igangsatt for å kartlegge og bearbeide de ulike fakultetenes styrker innen forskning og utdanningstilbud. Den såkalte «Prosess faglig prioritering» har nylig gått inn i fase to av i alt tre faser.

– Fase én i prosessen beskriver universitetet som et lærested som i hovedsak skal drive med forskningsbasert undervisning. Tverrfaglige studieretninger på bachelornivå har knapt egne fag, og er heller ikke basert på egne forskningsprogrammer. De risikerer å havne i en situasjon der de forsvinner ut. Eventuelt kan de bli integrert i andre fag, og da mister de sin identitet, sier Samuelsen, og trekker frem internasjonale studier som eksempel.

– Mine erfaringer er at disse studentene er sterkt knyttet til studiet sitt, og de ønsker ikke å miste sin identifikasjonsmarkør ved å bli integrert med for eksempel statsvitenskap, sier hun.

Samuelsen opplever at studentmassen generelt sett har liten innsikt i den pågående prosessen. Nå ønsker hun ytterligere informasjonsformidling fra fakultetene så også studentene kan være med på å forme sin egen studiehverdag.

– Det er fakultetene som skal ta ansvar for å bevisstgjøre studentene om dette arbeidet. Selv om studentene ikke inkluderes i denne prosessen, synes jeg i hvert fall at de skal få muligheten, sier hun.

Leder av Studentparlamentet, Heine Skipenes, er enig.

– Denne prosessen har gått langt over hodet på studentene. Det er viktig å få studentene med i diskusjonen. De har utvilsomt mye å komme med, sier han.

Rektor ved UiO, Geir Ellingsrud, ønsker også studentene velkommen til å delta i debatten. Han vil derimot ikke spå hvor eventuelle kutt vil bli plassert.

– I fase to skal vi gjøre en grundig evaluering av dagens utdanningstilbud og forskningsprioriteringer. Jeg tror ikke dette vil føre til drastiske endringer fra slik det er i dag. En gang i tiden kan det likevel bli aktuelt å fjerne fag, sier han.

Powered by Labrador CMS