Skål: Flere studenter mottok reklame fra en rekke utesteder i januar.

Flere utesteder med ulovlig reklame: – Vi så oss nødt til det

Flere studenter har mottatt tekstmeldinger fra utesteder med løfter om billig drikke. Helt nødvendig for å henge med i konkurransen, mener Old Irish Pub.

Publisert Sist oppdatert

«Ut i dag? Ta festen hos oss!»

Slik lyder starten på tekstmeldingen som utestedet Storgata 26 sendte til flere tidligere gjester torsdag ettermiddag. Én av dem er UiO-studenten Lise Svendsen (21).

– Det er kanskje litt sleipt. Det er jo rart å få en direkte melding fra et utested.

Svendsen var på lesesalen da hun fikk tekstmeldingen, og ble ikke fristet av lovnader om pils til studentvennlige priser. Ifølge henne er det mer enn et halvt år siden sist gang hun besøkte Storgata 26.

Det var Avisa Oslo som først omtalte markedsføringen fra Storgata 26. 

– Det føles litt som desperasjon, men de sliter kanskje økonomisk, mener Svendsen.

Fuktig: Storgata 26 kunne friste med både det ene og det andre i sin SMS-reklame

Tidligere har utestedet fått hard kritikk fra Næringsetaten etter at de la ut en Tiktok-video, hvor de forsøkte å lokke til seg gjester med studentvennlige priser. Næringsetaten mente det var i strid med regelverket og forbudet mot reklame for alkohol. Utestedet fjernet videoen etter kritikken.

Tekstmeldingen som Svendsen mottok torsdag ettermiddag, har en lignende ordlyd:

– De burde prøve å markedsføre seg på andre vis. Jeg synes jo det var veldig gøy å danse der, for eksempel. 

Universitas har vært i kontakt med flere studenter som har fått samme melding.

– Et uhell!

Storgata 26 ønsket ikke å stille til et intervju om denne saken, men svarer Universitas på e-post. 

Daglig leder Johan Haanes skriver at telefonnumrene har blitt samlet inn gjennom utestedets fotoboks. 

Han hevder imidlertid at tekstmeldingen ble sendt ved en feil. 

Ifølge Haanes skulle meldingen sendes til en mindre gruppe bestående av ansatte, medeiere, artister som skal opptre på utestedet og andre med formell tilknytning til Storgata 26.

«Hensikten vår var ikke å reklamere til studenter, heller ikke gjøre noe sleipt, det var rett og slett et uhell!»

Universitas spurte også om hvordan dette kunne skje når utredet tidligere har fått påpakk fra Næringsetaten for Tiktok-reklame. Dette spørsmålet adresseres ikke i e-postsvaret.

Imidlertid skriver Haanes at de allerede har tatt en gjennomgang av egne rutiner.

– Ulovlig

Også utestedet Heidis Bier Bar og Old Irish Pub har sendt en tekstmelding om alkohol til tidligere gjester. Denne ble sendt ut fredag 19. januar.

Felles for tekstmeldingene fra de ulike utestedene er at de er sendt gjennom Lightbooth – en tjeneste som tilbyr fotobokser til utesteder. Kunder kan benytte fotoboksen ved å taste inn telefonnummeret sitt og få tilsendt bildene på tekstmelding. 

Universitas har vist skjermdumper av markedsføringen fra både Storgata 26, Heidis og Old Irish Pub til Næringsetaten. 

De har ansvaret for å følge opp om serveringssteder i hovedstaden følger alkoholloven. 

Drikkevise: Heidis Bier Bar sendte ut tekstmeldinger som denne tidligere i januar.

Direktør Britha Røkenes er ikke nådig i dommen. 

«Reklame for alkohol er forbudt, og i alkohollovens forstand skal alkoholreklame forstås som enhver form for massekommunikasjon i markedsføringsøyemed. Det har altså ikke noe å si hvilken type flate man bruker for reklamen; om den er digital eller trykket», skriver Røkenes i en e-post til Universitas.

Hun forklarer at alle former for kommunikasjon som forbindes av publikum med alkoholholdig drikke, omfattes av reklameforbudet. 

«Derfor regnes uttrykk som for eksempel “happy hour”, “en halvliter”, “duggfrisk drikke kr 28,-” som alkoholreklame», stadfester direktøren. 

Bryter loven med vilje

Aram Al-Zohairy er partner i Old Irish pub på Majorstuen i Oslo. I likhet med Heidis og Storgata 26 har de nylig sendt ut tekstmeldinger til tidligere kunder. 

Der reklamerte de for Carlsberg til 49 kroner med emneknaggene #BudgetFriendlyCheers og #CheersToAffordableMoments. 

Al-Zohairy innrømmer blankt at meldingen ble sendt ut, til tross for at de var fullstendig klar over lovbruddet den medfører. 

Selvfølgelig forventer vi å få en prikk

Aram Al-Zohairy, partner, Old Irish Pub

– Ja, vi visste godt at vi muligens ville bryte noen regler, men vi så oss nødt til det fordi alle andre i bransjen gjorde det. Vi måtte følge med og ikke tape konkurransen. 

Ifølge Al-Zohairy har flere utesteder reklamert på tilsvarende vis i lengre tid. 

Ved brudd på alkoholloven deler næringsetaten ut prikker. Ved tolv prikker eller mer i løpet av to år blir skjenkebevilgningen inndratt i en uke. 

Al-Zohairy skulle gjerne sett at ingen utesteder valgte å reklamere vel vitende om lovbrudd. 

– Det er ikke realiteten nå, sier han.

Tviler på straff

Al-Zohairy avviser at en for mild straffereaksjon kan ha skylda for utestedenes beslutning om å reklamere. 

– Nei, det synes jeg ikke, en prikk er jo en fin straff, men det handler om at utestedene sliter, spesielt i 2023. Det har vært et hardt år for mange i bransjen, som sliter med konkurser. Så jeg tenker at for mange så er dette en slags last resort.

Old Irish tviler på at meldingen får straffereaksjoner, til tross for at det er ulovlig. 

Lovbrudd: Tross mulig straffereaksjon valgte Old Irish pub å sende ut denne meldingen.

– Ja og nei, selvfølgelig forventer vi å få en prikk fordi vi har brutt denne loven, men det vil i så fall bety at alle vil få det, sier Al-Zohairy og utdyper:

– Men nei jeg tror ikke vi vil få en prikk, det er en stor jobb for Næringsetaten og det er derfor jeg håper at vi får en dialog og felles retningslinjer med felles markedsføring for alle utesteder, sier han.

Al-Zohairy opplyser at de ikke har forsøkt å nå studenter spesifikt, men alle som har brukt utestedets fotoboks de siste månedene. 

– Problematisk

Førstelektor på Høyskolen i Kristiania, Karl-Fredrik Tangen har forståelse for forbudet mot markedsføring av alkohol, men tror at studenter og unge drikker alkohol uansett. Han tror neppe at studentene hadde holdt seg hjemme dersom det ikke hadde kommet en melding i innboksen. 

– Da hadde de kanskje dratt til studentpuben i stedet, kommenterer Tangen. 

Likevel reagerer han på utestedenes markedsføringsgrep. Han stusser spesielt over hvorvidt kundene egentlig er klar over at de samtykker til markedsføring ved å benytte seg av fotoboksene på utestedene. 

– Folk gir jo sjelen sin til satan uten problemer, for de leser ikke alt som står i teksten.

Til tross for etiske gråsoner, mener Tangen at meldingene ikke nødvendigvis er så uønsket når de tikker inn hos studentene. 

– Om du hadde spurt studenter om de ville at utesteder skulle samle kontaktinformasjonen deres for å sende meldinger, så tror jeg at de hadde sagt nei. Hadde du spurt om de ville ha informasjon om billig alkohol, så hadde de sagt ja. 

Universitas har forsøkt å komme i kontakt med Heidis Bier Bar. De ønsket ikke å stille til et intervju om saken, men ba om å få uttale seg på e-post. Redaksjonen har foreløpig ikke fått svar.

Powered by Labrador CMS