FEIL: Manglende kildehenvisninger er en av flere veier til en dom for juks.

Juks ved UiO seksdoblet på fem år

Mens det i hele 2002 var kun fire studenter som ble funnet skyldig i juks, er 17 personer «fuskedømt» i perioden januar-april i år.

FEIL: Manglende kildehenvisninger er en av flere veier til en dom for juks.

Antall studenter funnet skyldig i juks per fakultet:

• Funnet skyldig i fusk av Klagenemnda (2002,2003,2004,2005,2006,2007, per april 2008)
  • Jus (2,4,6,6,2,1,0)
  • Med (0,0,0,1,0,1,-)
  • HF (1,3,10,6,11,10,5)
  • MN (1,2,3,4,0,7,10)
  • SV (0,0,1,1,5,3,0)
  • UV (0,1,1,0,2,42)
  • Sum alle fakulteter (4,10,21,18,20,26,17)
  • (Kilde: Universitetet i Oslos studieseksjon)

Du kan mistenkes for juks dersom du:

• Lar være å gi opplysninger om kilder (trykte, utrykte, muntlige, skriftlige og digitale).
  • Gir inntrykk av at besvarelsen er mer selvstendig enn den faktisk er.
  • Bruker hjelpemidler (hjelpere) som ikke er tillatt.
  • Dersom du blir funnet skyldig i juks risikerer du å få eksamen annullert og miste studieretten ved UiO og andre statlige høyere utdanningsinstitusjoner i inntil ett år.
  • (Kilde: www.uio.no/studier/eksamen/fusk.html)

I 2002, året før kvalitetsreformen ble innført, ble kun fire studenter ved Universitetet i Oslo (UiO) tatt i juks. To år etter var tallet oppe i 21, og siden har fuskedommene ligget mellom 18 og 26 årlig. 2008 kan se ut til å bli et versting-år. Per april var hele 39 studenter mistenkt for fusk, 17 av disse ble funnet skyldige. UiO har så langt kun statistikk fram til april.

Mens studentene tidligere kun hadde én eksamen i året har tallet etter innføringen av reformen gått opp til minimum seks. I tillegg kommer obligatoriske innleveringsoppgaver.

Kravet til progresjon i Kvalitetsreformen kan gjøre at flere velger å ta snarveier. Monica Bakken, studiedirektør UiO.

– Jeg tror det økte arbeidspresset som kom med kravet til progresjon i kvalitetsreformen kan gjøre at flere velger å ta snarveier, sier direktør i studieavdelingen ved UiO, Monica Bakken.

– Fusk er respektløst

De høye anklagetallene for 2008 har sammenheng med at det hittil i år har vært to store juksesaker ved universitetet. 11 doktorgradsstudenter i medisin ble i februar anklaget for å ha jukset på en hjemmeoppgave i medisinsk etikk. I tillegg er 20 informatikkstudenter mistenkt for å ha jukset på en obligatorisk oppgave, etter at oppgavene de leverte inn ga utslag da de ble kontrollert i Institutt for informatikks eget antiplagiatprogram, Joly.

Leder i Studentparlamentet Heine Skipenes mener juksing er noe som bør slås svært hardt ned på.

– Jeg tror, for å være helt ærlig, at det ikke har blitt noe mindre fusk opp gjennom årene. Fusk er en stor uting og det er respektløst og uærlig overfor medstudenter og lærere, sier Skipenes.

Monica Bakken er enig med Skipenes i at holdningene til juks blant folk kan ha endret seg med tiden.

– Det er nok sånn at det i dagens samfunn er mer utbredt med juks enn hva det var tidligere, for eksempel gjennom at det er et større karrierejag og prestasjonspress enn tidligere, og at holdningene til å ta snarveier for å nå egne mål dermed har endret seg, sier studiedirektøren.

Tester ut kontrollverktøy

Universitetet har de siste årene jobbet med å innføre et program som skal kunne oppdage plagiat i oppgaver gjennom å søke i databaser med pensum og annet fagstoff og sjekke de opp mot hver enkelt oppgave. Programmet, kalt Ephorus, har blitt testet ut ved flere fakulteter og ved Det juridiske fakultet bidro programmet til at flere jukseforsøk ble oppdaget i 2005.

Også Det samfunnsvitenskapelige fakultet startet forrige semester et pilotprosjekt der man testet ut programmet i forbindelse med innelevering av oppgaver i Classfronter. Anne-Lene Andresen, seksjonsleder ved studieavdelingen ved fakultetet sier at hun er positiv til å innføre programmet på permanent basis.

– Vi har hatt et pilotprosjekt på Ephorus i forrige semester og vurderer nå om vi skal fortsette å bruke det videre.

8 av 10 fusker i USA

En undersøkelse utført av forskere i psykologi ved Ohio State University, som ble offentliggjort i helgen, viser at hele 24 prosent av studentene ved et Ohio-universitetet svarte at det var sannsynlig, eller svært sannsynlig, at de ville fuske i ett eller flere av fagene sine i løpet av de neste 30 dagene. Samtidig refererer forskerne til andre ferske studier hvor opptil 80 prosent av studentene har oppgitt at de har fusket én eller flere ganger i løpet av studiet.

Heine Skipenes er forferdet over tallene.

– Hvis tallene du kommer med stemmer, så synes jeg det er hårreisende. Jeg høres kanskje naiv ut, men jeg tror ikke holdningene til juks er like ille ved UiO. Men om det i fremtiden viser seg at de er noe i nærheten av dette, er det svært uheldig. Juks skal ikke forekomme. Punktum.