Studerer i seks år, kan få uttelling for fem
Pedagogikkstudenter på profesjonsstudiet kunne spart seg et år, hvis de ønsker seg en master.
– For mange på kullet var det en stor overraskelse at vi kunne spart et studieår ved å utsette studiene til neste år, forteller Anne Torp, student på spesialpedagogikk.
Nå kjemper Torp og de andre studentene for å få uttelling for seks år, ikke fem. De er nå på sitt fjerde år i profesjonsstudiet i spesialpedagogikk.
Dette studentkullet er i en overgangsperiode. De er redd for at de ender opp med lik utdannelse som masterstudentene som begynner neste år, selv om de i realiteten har studert pedagogikk et år lenger.
Torp forstår at det i en overgangsordning kan oppstå problemer ved instituttet.
– Men problemene bør løses til fordel for de skadelidende, sier hun.
Har ikke råd
Anne Torp får støtte fra medstudent Sidsel Bangtvedt. Hun har søkt permisjon fra jobben og flyttet fra Setesdalen for å videreutdanne seg. Det tar tid, det koster penger.
– I stedet for inntekt har jeg studielån. I tillegg bor jeg borte fra hjemmet mitt.
At jeg får uttelling for alle de seks årene, er avgjørende for om jeg skal fortsette, sier Bangtvedt.
Hun synes heller ikke fakultetet har tatt godt vare på informasjonsplikten sin.
– For jeg snakket med dem på forhånd, men fikk ikke noen opplysninger om at jeg kunne ventet et år, og få den samme uttellingen.
tid for tid
Studentene får støtte fra Anette Fremgaard i fagutvalget spesialpedagogikk:
– Vi må kjempe for tid-for-tid prinsippet, at seksårig studieforløp får hovedfagstittel, sier Fremgaard.
De vil nå ta opp saken i fagutvalget og bringe den til fakultetsstyret.
Studieleder Hilde Olsen ved Institutt for spesialpedagogikk mener studentene har en god sak.
– Institutt for spesialpedagogikk jobber nå for at disse kandidatene, som har 1. avdeling og tar to år på toppen, skal få cand.ed.-graden, og ikke mastergraden. Fordi de tar en like lang utdannelse som kullene før reformen, sier Olsen.
Cand.ed. er det som til nå har vært den ferdige profesjonsgraden. Olsen bekrefter at hun er i dialog med fakultetet om dette.
Hun kan fortelle at også profesjonsstudiet i pedagogikk er i samme situasjon.
Fakultetsledelsen på gli
Øyvind Nystøl, assisterende fakultetsdirektør, kan fortelle at saken er under behandling.
– Vi ønsker selvsagt at flest mulig studenter, raskest mulig skal inn i ny studiestruktur. Men det kan godt være at de studentene som har påbegynt cand.ed. vil få fullføre den, sier han.
Det han ikke kan si noe om nå, er selve undervisningstilbudet på cand.ed.-graden.
– En mulighet er at de følger studiestrukturen på masternivå, men får graden cand.ed. likevel, sier Nystøl.
– Kan dere love at studentene det gjelder blir cand.ed.?
– Vi lover å gi disse studentene en tilbakemelding, og da vil vi være fleksible. Dette vil også gjelde for profesjonsstudiet i pedagogikk.