Spanderer studentfylla

Prosjektdirektør for UiOs 200 års fyllekalas, Inger Stray Lien, hevder hun tar studentenes drukkenskap på alvor. Da er det vel tankeløst å servere dem 2 200 liter cava og en playboy?

– Vi hadde et alkoholfritt alternativ. Dessuten var serveringen i moderate former.

– Kaller du 2 200 liter cava moderat? – Ja, det gjør jeg.

– Ifølge fjorårets helse- og trivselsundersøkelse har 43 prosent av studentene et farlig drikkemønster. Med 9 000 gjester på jubileumsfesten betyr det at dere serverte gratis alkohol til 3 870 personer med drikkevansker. Tar dere ikke alkoholproblemer på alvor? – Selvfølgelig tar vi alkoholproblemer på alvor! Jeg synes du drar dette ut av dimensjoner når du prøver å si at festen var helt ute av kontroll!

– SiOs studenthelsetjeneste har ved semesterstart kjørt en kampanje for å begrense studentenes alkoholvaner. Hvorfor motarbeider du dette? – Dette var et unntak på 200 års jubileet vårt. Det var et stort kvantum, men mange gjester også. Vi inviterte ikke til noe fylleslag.

– Tror du ikke SiO synes dette er ganske provoserende? – Jeg beklager hvis noen mener vi har opptrådt provoserende.

– Jens Pikenes, også kjent som Kjetil Rolness, skryter på Twitter av at han hadde sex med to overstadig berusede MatNat-studiner etter jubileumsfesten. Var det dette dere booket ham for? – Vi kan ikke ta noe ansvar for hva han har gjort eller ikke gjort.

– Er dette oppførsel universitetet står inne for? – Det høres ikke bra ut. Hvis det er sant at Kjetil Rolness oppfører seg sånn, så er det tåpelig.

– Du har brukt 350 000 kroner på å ødelegge studentenes helse og skaffet Jens Pikenes en trekant. Vil du vurdere din stilling?_ – Den varer ikke så lenge, så det har jeg ingen problemer med.