FORVIRRET: NSOs Jens Folland mangler utdanningen til å ta utdanningsskuta trygt forbi yngrebølgen.

Styrer uten utdanning

En av de som har sagt mye i utdanningsdebatten den siste tiden er Jens Folland, fagpolitisk ansvarlig i Norsk studentorganisasjon (NSO). Men hvilke kvalifikasjoner har egentlig Folland?

– Jeg baserer meg på NSO sin vedtatte politikk, og bedriftsøkonomi. Jeg tror at når bedrifter vil bruke penger på å ansette folk med utdanning er det lurt å ta utdanning.

– Ottar Brox, en av de du har kritisert, er jo professor både her og der. Føler du at du kan delta i debatten på samme grunnlag som ham? – Det blir jo ikke på samme grunnlag. Vi har to forskjellige utgangspunkt. Han har en akademisk tilnærming, mens jeg har en studenttilnærming.

– Du har ikke en akademisk tilnærming til en debatt om akademia? – Jeg har ikke en personlig akademisk tilnærming, nei.

– Hva slags utdanning er det egentlig du har? – En bachelorgrad i Maritim nautikk fra Høgskolen i Ålesund.

«Jeg vil jo si at det er mulig å oppnå kompetanse uten å studere.»

– Akkurat. Så du sier at du egentlig ikke vet hva du snakker om? – Jeg vil jo si at det er mulig å oppnå kompetanse uten å studere. Å oppnå kompetanse gjennom det arbeidet man gjør.

– Det er jo akkurat det du kritiserer Brox for å mene? – Ehh, jo... Men, altså. Det praktiske må jo inn i utdanningen...

– Du har jo selv studert til å bli styrmann. Man kan vel ikke akkurat si at utdanningen din er relevant for jobben som fagpolitisk ansvarlig i NSO? – Jo, selvfølgelig. Kanskje ikke på det som handler om forskning, men generelt fagpolitisk er det relevant.

– Men du har selv ingen akademisk utdannelse? – Nei, det har jeg ikke.

– Det er tydelig at du ikke har noe å komme med i denne debatten Folland, og burde ha deg tilbake til det manuelle arbeidet ditt. Vil du vurdere din stilling? – Nei, det vil jeg ikke. Jeg føler jeg har noe å bidra med.