Fordobling av mattestryk

Strykprosenten på den enkleste mattetesten ved Økonomisk institutt er fordoblet på to år, til tross for at oppgavene har blitt enklere.

Publisert Sist oppdatert

– Før vi kan begynne undervisningen ved et nytt semester, må vi bruke masse ressurser på suppleringsundervisning for å få de svakeste opp på et høyere nivå, sier professor ved Økonomisk institutt Knut Sydsæter fortvilet.

Sist uke ble det kjent at 26,5 prosent stryker på den letteste matteeksamenen i videregående skole. De svake mattekunnskapene forplanter seg til Universitetet. Ved Økonomisk institutt synes dette best på testene som kjøres ved semesterstart, hvor strykprosenten er fordoblet på to år, fra 7 til 14 prosent.

– Vi har sett oss nødt til å forenkle oppgavene fordi forkunnskapene har vært for dårlige, men likevel har strykprosenten økt, sier Sydsæter.

For lite pugg

Suppleringsundervisningen ved semesterstart tar opp grunnleggende emner fra ungdomsskolen, forteller Sydsæter. Han har merket seg at det er algebra de fleste mestrer dårligst, og tror at det er altfor mye fokus på interesse og for lite på pugg i grunnskolen.

Førstesemesterstudent ved Økonomisk institutt Martin S. Jaer har forståelse for i Sydsæters bekymring for mattekunnskapene.

– Matte er på en måte økonomenes hammer og spiker, sier Jaer.

Han tror en av årsakene til det synkende nivået er at det er altfor mye fokus på lek og moro i undervisningen i grunnskolen. Han synes for eksempel at prosjekter og muntlige fremføringer burde droppes i matteundervisningen.

Powered by Labrador CMS