TYDELIGE KAMPANJER: Informasjonssjef for Oslovalget, Kjetil Bjørnsrud, tror studenter har fått med seg at det er valg.

469 har stemt fra Blindern

Rundt 6 prosent av forhåndsstemmene i Oslo stammer fra Frederikke så langt i valget.

– Faretruende lavt, sier Studentparlamentets leder.

Frem til tirsdag klokka 10.30, 11 dager etter at det ble åpnet for forhåndsstemming, hadde 469 personer valgt å avlegge sin forhåndsstemme til kommunevalget ved Frederikke-kantina. På samme tid over hele Oslo, Frederikke inkludert, har totalt 8020 personer forhåndsstemt.

– Jeg synes helt ærlig det er lavt, og nesten litt faretruende lavt. Jeg er veldig skeptisk til at det ikke er lagt inn flere ressurser fra kommunen for studenter, for studenter er en viktig gruppe. Valgdeltakelsen kunne blitt økt ved å legge vekt på studentgruppen, akkurat nå virker vi som en undervurdert og underprioritert gruppe, sier Studentparlamentets leder Heine Skipenes.

Leder for Velferdstinget, Stine Winger Minde, synes det er rart at kommunens politikere ikke har sett mer verdi av å kjøre valgkamper ved lærersteder i Oslo. Likevel synes hun på sin side antallet forhåndsstemmer så langt ser lovende ut.

– Jeg synes ikke dette er så galt til å være såpass tidlig i forhåndsstemmingen, sier hun.

Informasjonsansvarlig for valget i Oslo kommune, Kjetil Bjørnsrud, påpeker at informasjonskampanjen til Oslo Kommune har vært omfattende. Blant annet går det en informasjonsreklamefilm på alle Oslos kinoforestillinger 8 uker i strekk, rundt 3000 boards pryder byen og t-banene, i tillegg til at både valgkort og avis med informasjon sendes ut til alle hustander i Oslo.

– Det er et poeng for oss at vi ikke skal jobbe mot spesifikke grupper som studenter, men være jevnt fordelt. Vi holder oss også unna det politiske, vi skal være en nøytral tilrettelegger. Jeg tror at med alle de informasjonstiltakene vi og andre kjører i ukene før valget, vil også studentene – som er blant de mest ressurssterke gruppene i samfunnet – få med seg at det er valg, sier Bjørnsrud.

Av stemmene fra Blindern er 42 prosent myntet mot andre kommuner enn Oslo. Av de 8020 som har forhåndsstemt i Oslo, er til sammenligning prosentandelen på 7,5, ifølge valgstatistikken.