Rektorkanditat Stølen: – Jeg klarer ikke være morsom på kommando

I sin egen studietid holdt fredrikstadgutten seg i bakgrunnen. Nå kaster Svein Stølen seg inn i en valgkamp for å bli UiOs midtpunkt.

Svein Stølen

• AKTUELL MED: Rektorkandidat ved UiO
  • STUDERTE: Realfag
  • HVOR: Universitetet i Oslo
  • NÅR: 1979-1988

– Jeg har forberedt en liten lapp.

Rektorkandidaten husker heller lite fra egen studietid, og måtte skrive ned noen høydepunkter i forkant av intervjuet for å ha noe vettugt å si. Å være godt forberedt er typisk Stølen, som begynte å studere realfag ved Universitetet i Oslo i 1979. Som ung Østfolding rett ut fra videregående skole var møtet med storbyen ikke bare enkelt.

– Det var spesielt, for jeg kom til en mye større by. Alt var nytt og universitetet var kjempestort.

Samtidig påpeker han at han tilnærmet seg studiene med stor spenning og nysgjerrighet. Igjen ser rektorkandidaten på jukselappen.

– Jeg husker en litt eplekjekk bergenser som alltid kom fem minutter for seint til forelesningene. Han spurte så i plenum hva vi hadde gjort før han kom. Etter noen uker satte daværende førsteamanuensis Ragni Piene han ordentlig på plass. Hun var en glitrende foreleser, mimrer Stølen.

Min studietid: Rektorkandidat Graver

– Hehe, nei, jeg var nok ingen pikenes jens.

Svein Stølen

Det tok litt tid før den tidligere kjemistudenten kom ordentlig inn i miljøet på Blindern. Selv om han ikke deltok i fadderuka hadde han ingen mangel på venner.

– Det første året mitt på Blindern pendlet jeg fra Fredrikstad til Oslo, og hadde en vennegjeng der som jeg var mye med.

Stølen hadde en noe uortodoks jobb ved siden av studiene mange sportsinteresserte nok misunte han.

– Jeg jobba i Aftenposten og lagde resultatbørsen på søndager. Jeg tjente like mye på en dag i uka som jeg fikk utbetalt av studielån, sier han og legger til at spesielt Seb Coe sitt legendariske 1000-meters løp på 2.12,81 på Bislett satt seg spesielt godt fast i hukommelsen.

Siden 1979 har Svein Stølen vært lojal mot det Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, med ett unntak. Han hadde en kort utenomfakultetlig affære med humanistene.

– Jeg er teoretisk anlagt, og noen av kursene var veldig praktiske. Etter et sånt kurs slutta jeg på realfag og begynte på religionshistorie.

Det tok imidlertid ikke lang tid før han var tilbake i den realfaglige barmen, og den dag i dag er han professor i kjemi med termodynamikk og funksjonelle materialer som spesialitet.

– Var du en pikenes jens?_

– Hehe, nei, jeg var nok ingen pikenes jens. Den gang, som nå, var gutter kanskje litt umodne, og jeg var litt fjern da jeg begynte på UiO. Etter hvert fikk jeg en guttegjeng som jobba med pensum til døgnets underligste tider, forklarer Stølen og trekker på smilebåndet.

Kona si møtte han etter han hadde skrevet doktorgrad i 1988.

– Ett av høydepunktene med studietida var å bo i studentbyen på Kringsjå. Jeg delte kjøkken med seks-syv andre, og så samla vi oss på kjøkkenet på kvelden. Det var en herlig tid, og jeg ble mer sosial etter hvert. I starten drev jeg mer med mine egne greier, forteller 56-åringen.

Planen var egentlig aldri å ende opp i akademia. At han nå stiller til valg som rektor er en konsekvens av tilsynelatende tilfeldige faktorer. Selv om han uten tvil er en dyktig akademiker, innrømmer han at han ikke er noen sitatmaskin.

– Jeg klarer ikke å være morsom på kommando, altså. Du får se om du får noe artig ut av det her.