Embret T. Rognerød

Eplet som falt langt fra stammen

HVEM: Lars Lønning

STUDERTE: Mellomfag i litteraturvitenskap, nordisk og EDB for humanister

NÅR: 1991-1998

AKTUELL: Vokalist i Black Debbath som fyller ti år i disse dager

90-tallet var rockernes regjeringstid på Blindern. Før kvalitetsreformens inntreden fremsto universitetet som et yndet tilholdssted for langhåra rockemusikere med dårlige studievaner. Hank von Helvete, Øystein Greni og Knut Schreiner var noen av dem. Men bare Lars Lønning har opplevd å ha faren sin som rektor.

– Jeg utelukker ikke at han fikk pyntet litt på resultatene mine. Kanskje det var derfor jeg klarte meg igjennom studiene? Men jeg tror ikke det, dessverre, forteller Black Debbath-vokalisten.

Faren hans er den avtroppende stortingspolitikeren Inge Lønning. Da Lars begynte på Blindern ble han immatrikulert av sin egen far, som var rektor ved UiO fra 1985 til 1992. Men om farens høye stilling ikke førte til bedre karakterer, ga det i alle fall én fordel.

– Det var praktisk å få skyss til og fra Blindern, men utover det merket jeg ikke så mye til det.

Med dagens system ville rockernes velmaktsdager på Blindern vært umulig, tror Lønning.

– Det gikk mye i halvdefinerte filosofifag på den tiden. Ordningen med en avsluttende eksamen i året passet veldig bra for musikere in spe.

Når han først befant seg på Blindern påstår Lars at han satt mest på lesesalen.

– Jeg var nesten bare på Sophus Bugge. Under tida i Gartnerlosjen ble mange av tekstene skrevet på lesesalen.

Det må ha blitt en del tekster etter hvert. Lars Lønning tilbrakte syv år på universitetet, noe som kvalifiserer til betegnelsen veteran, i hvert fall for en tungrockvokalist. Han er likevel nøye på å ikke overvurdere egen arbeidsinnsats.

– Nei, studietida mi vil jeg betegne som en jevn strøm av middelmådig innsats.

Men til tross for hans knallharde dom over egen studieinnsats, innrømmer han at innføringen i Ivar Aasens språkverden var av avgjørende betydning for ham. Lærdommen fra Blindern har resultert i minneverdige tekstlinjer som «Hun var en dødsmaskin, en engel fra helvete/Motorhedda Gabler, ingen nølen, intet kompromiss».

Lønning hevder likevel hardnakket at studietida ligger så langt tilbake i tid at han ikke husker så mye av den. Da er det viktigere å gi råd til dagens studenter.

– Ikke gjør som meg. Fort dere med å bli ferdig. Begynn på det virkelige liv!

Han fremfører sine formaninger med en sedvanlig dose dobbel ironi.

Mindre kjent er kanskje Lars Lønnings virke som eksamenskonsulent på HF, med ansvar for overinspektørmøter, en slags innføring i skikk og bruk for noen av Blinderns mest betrodde eksamensvakter.

Da han sluttet i denne jobben for noen år siden uttalte han til Universitas at han ikke var altfor begeistret for arbeidsoppgavene. Men Lønning har nå returnert til bransjen og pipa har fått en annen lyd.

– Helt supert! Det er en givende jobb. Og bra kolleger, utbryter han.

Før han legger til:

– De leser Universitas hver uke. Det må du bare få med!