FAKTAFEIL: Det er et stivt stykke for en medisinprofessor å påstå at selv jentene fikk ereksjon under eksamen. Likevel vil ikke Petter Gjersvik vurdere sin stilling.

Alle fikk stå

Blant medisinstudentene som hadde fått eksamensoppgaven om kjønnssykdommer på forhånd, fikk alle stå. Kinky, synes vi, men hva tenker førsteamanuensis Petter Gjersvik? Vi spør.

– Altså, jeg tror ikke det gjenspeiler den generelle situasjonen. Som jeg sa sist hadde jeg jo regnet med større strykprosent, men jeg er mindre bekymret for dette kullet enn de tidligere kullene.

– Jaha, fikk ikke de stå? – Det er litt komplisert. Tidligere har bare en tredjedel kommet opp.

– Auda! – Og da fikk de ikke vite det før en dag eller to før. Jeg er mer bekymret for de som tok sjansen på å ikke komme opp. Dette året kom jo alle opp.

– Det er jo vel og bra, men er det professorenes oppgave å se til at så mange som mulig av studentene får stå? – Ja, altså, vi ønsker at flest mulig skal stå, men kandidatene som slipper gjennom skal jo ha tilstrekkelig kunnskap.

– Hvordan reagerte du da alle studentene fikk stå? – Hvordan reagerte jeg? Nå hører jeg at tastaturet ditt tikker, der. Nei, jeg syntes det er en uheldig situasjon, at det er kjedelig.

– Er det sannsynlig at alle studentene får stå også neste semester? – Det er jo helt umulig å si, men det er sjelden at det avholdes en eksamen der alle står.

– Men hva med jentene, da? Fikk de også stå? – Jada. Alle som en, det var ingen forskjell på jenter og gutter.

– Jøss. Jeg trodde det var medisinsk umulig? – Var det en grovhet? I så fall var den ganske platt. Den synes jeg ikke du bør ta med i saken.

– Vi får se. Er det ikke i det hele tatt litt perverst at studenter får stå når det er snakk om hud- og kjønnssykdommer? – Nei, jeg har ingen videre kommentar.

– Dere driver åpenbart med en pervertert form for seksualundervisning der borte på Riksen. Vil du vurdere din stilling?_ – Uff, du fortsetter i samme sjanger, hører jeg! Nei, stillingen min er jeg veldig fornøyd med.