DIALOG OM RUS: Overlege og direktør for SiOs helsetjeneste, Marit Eskeland, sier alkoholtesten på SiO-nettsidene er et verktøy for introspektiv dialog. Hun oppforder studentene til å jage «lykkepromillen», et kompromiss mellom edruelighet og flatfyll, eller noe.

Behandler fyll med promille

I årets velkomstpakke er en reklame for SiOs online alkoholtest. I forbrukerjournalistikkens ånd tar Universitas utfordringen, og konfronterer overlege og direktør for SiOs helsetjeneste, Marit Eskeland, med resultatet.

– Hjelp! – Hallo ja?

– Hjelp, sa jeg. 32 poeng av 40! Trøste og pine! Hva kan du gjøre for meg? – Er du sjokkert?

– Hva behager? – Hva slags refleksjoner har du gjort deg opp om problemene, om jeg får spørre?

– Eh, jeg vet ikke helt. Jeg visste ikke at jeg hadde dem før jeg tok testen. – Nettopp. Det er kun et verktøy. Testen lar deg ha en dialog med deg selv.

– Hæ? – Det høres ut som om du trenger en livsstilsendring. Vi rusbehandlere har et utrykk som heter «lykkepromillen». Det er en promille som varer lengre og føles lettere å håndtere.

– Lykkepromillen, sier du? Dette høres tvilsomt ut, Eskeland! Oppfordrer du studenter til å jage den store, lodne bølgen? Er ikke ting ille nok som de er? – Lykkepromille betyr bare å drikke litt mindre og litt mer kontrollert enn man kanskje vanligvis gjør.

– Hvordan gjør jeg det? Uten en drink i hånden er jeg bare et skall, Eskeland. Hult og støvete. – Vi vil gjerne hjelpe deg.

– Hjelpe? Hvordan? – Ja, med motivasjon og teknikker så du kan takle situasjoner på en litt annen måte.

– Jeg føler at det er noe litt uproduktivt over denne samtalen. – Hvis du tenker at hverdagen er så høyrisikopreget som du sier, er det kanskje verdt å foreta en endring, tror du ikke?

– Jeg tror jeg trenger en drink. Vil du vurdere din stilling, forresten? – Nei, men kjempehyggelig at du tok testen vår.amhaerla@universitas.no