Ingen Kim, ingen kos

Lederen for Norsk studentorganisasjon (NSO) har fått kritikk for å være lite synlig i media. Hvor er egentlig Kim?

– Akkurat nå er jeg hjemme og gråter en skvett over forrige ukes oppslag.

– Jasså, så du er ikke på jobb altså. Hvor har du egentlig vært i det siste? – Jeg har vært litt rundt omkring. På Stortinget, besøkt kunnskapsminister Tora Aasland, på kontoret og litt på twitter.

– Etter at statsbudsjettet ble lagt frem kom du i skade for å måle studentenes penger opp mot halvlitere. Har du vært mye på pub? – Jeg har ikke hatt så mye tid til det i det siste.

– Så det blir ikke tid til litt kos? – Jeg har ikke så mye tid til å kose meg, nei.

– Fint, da har jeg tittelen klar. Men dere hadde åpenbart tid til å regne om statsbudsjettet til øl? – Brorparten av statsbudsjettdagen gikk til beregninger. Da er det selvfølgelig viktig å få med alle beregninger på en måte som studentene kan relatere seg til.

– Dere er åpenbart en travel gjeng i NSO. Er dette fornuftig tidsbruk? – Jeg tror studentene har stor forståelse for at vi gjør tallene relevante for dem.

– Vi i Universitas kunne godt tenke oss å måle ting litt mer i halvlitere, omtrent sånn som VG ofte bruker grafikk med antall elefanter for å vise hvor tungt noe er. Kan du hjelpe meg med et regnestykke? – Jeg kan prøve.

Hvor mange halvlitere er NSO-budsjettet på? – Det er jeg litt usikker på, og det vil jo variere veldig i forhold til hvilket utested man går på. Man får ganske mange dersom man går på studentkjellerne, men færre på Aker brygge.

– Det er åpenbart at dere i NSO bruker all tiden på fyll og ubrukelige regnestykker fremfor å lage studentvennlig politikk. Dessuten er det ingen som vet hvem du er, fordi du sitter med kalkulatoren din godt gravd ned i en halvliter. Vil du vurdere stillingen din etter disse graverende avsløringene? – Jeg tror ikke noen studenter oppfatter dette som spesielt graverende, så nei, jeg vil heller fortsette å drikke øl.