Påtvinger oss karbosjokk

Med sin «pasta-krakk«-kampanje vil Bunnpris gjøre studenter om til tjukke, humørsyke diabetikere. Hvorfor? Vi Spør: Bunnpris Blindern.

– Jeg skjønner ikke. Da må du prate med butikksjefen.

Butikksjef Steinar Sørum tar over telefonen.

– Hei du. Hvordan går det med pasta-krakk-kampanjen? – Det går en del pasta.

– Har dere noe langsiktige mål med kampanjen? – Det er vel at vi ønsker flere middagskunder inn til oss. Det er Bunnpris sentralt som styrer dette.

– Er du klar over at pasta inneholder mye karbohydrater? – Nei, ikke sånn direkte. Jeg har heller ikke bestemt at vi skal kjøre denne kampanjen. Det er det de sentralt som gjør.

«Folk må jo ta ansvar selv.»

– Dersom en spiser for mye karbohydrater, vil dette lagres som fett på kroppen. Hva tenker du om det? – Ikke noe verre enn at vi selger sjokolade og øl. Like helseskadelig det. Folk må jo ta ansvar selv.

– På sikt kan høyt karbohydratinntak øke insulinnivået i blodet, og føre til diabetes type 2. Har du reflektert over dette før du satte i gang å selge billig pasta? – Jeg har ikke satt i gang kampanjen, jeg bare henger opp plakatene.

– Vi har snakka med Fedon Lindberg, som er sterkt imot denne kampanjen. Mener du at du selv har et bedre grunnlag enn ekspertene når det kommer til ernæringstips? – Det blir veldig feil at jeg skal svare på dette. Han får mene sitt.

– Men du har besvisst utsatt rådville studenter for en helseskadelig trussel, vil du vurdere din stilling? – Nei, definitivt ikke.

Steinar Sørum ringer opp igjen til daglig leder i Universitas.

– Kan jeg få snakke med noen ansvarlige? Jeg ble nettopp kontaktet angående denne kampanjen. Er dette tull? Jeg som butikksjef har jo ikke noe med dette å gjøre. Dette er jo et kosthold anbefalt_ av Fedon Lindberg.

– Les spalten, du. Vi tar opp dagsaktuelle ting, og så setter vi det litt på spissen.