SLINGER I VALSEN: Ballettstudentene fører en språkbruk som ikke passer inn i Svanesjøen.

– Skjønner hva du prøver på

En læringsmiljøundersøkelse viser at seksuell trakasering er et problem ved Kunsthøgskolen i Oslo (KHiO). På balletthøyskolen blir grov språkbruk trukket frem som en mulig årsak. Har ballettdansere lav allmenndannelse?

Vi spør: Dekan ved avdeling Ballett på KHiO, Suzanne Bjørneboe.

– Nei. Det kan jeg ikke tenkte meg. De er unge, men de kommer hit med svært høye karakterer. Jeg tror ikke ballettdansere er mer, hva skal man si, ubehøvla enn andre.

– Men noe må jo ligge bak disse tallene. Trenger dere mer tid til å spekulere før dere kan konkludere? – Hva i all verden mener du med det?

– Enkelte har pekt på at det kan være et usunt miljø med mye kroppsfokus. Er det en idé og kle på danserne litt mer? – Nei. Jeg tror vi er på feil retning hvis vi må skjule kroppene våre. Dette handler om hvordan vi er mot hverandre.

– Okej. Over til dette med språkbruk. Kan du komme med eksempler på denne grove ballett-sjargongen som tydeligvis skaper problemer? – Nei, altså. Jeg kan ikke si at jeg har opplevd noen spesiell sjargong.

– Undersøkelsen gjelder studentene, men hvor stort er problemet med grov språkbruk er blant de ansatte? – Jeg opplever absolutt ikke at det er noe problem.

– Nei vel. Men hva synes du selv om såkalt «dirty talk»? Er det turn-on eller turn-off? – Ehm, nå skjønner jeg ikke helt hva du mener tror jeg.

Altså, tallene jeg sitter med er ganske klare, og de viser en situasjon ute av kontroll! – Det er vanskelig for meg å si noe om det. Du må nesten forklare hva mener du med en situasjon ute av kontroll?

– Jeg mener om du i sedelighetens navn vil vurdere din stilling som dekan? – Nei, selvfølgelig ikke. Og jeg skjønner hva du prøver på. Du vil lage en stor sak ut av dette her, men denne undersøkelsen..

Neida, slapp av. Dette skal på baksiden. – LA MEG SNAKKE FERDIG!

– Baksiden vår er en tulleside. – Ja det kan godt hende, men nå må du... Åja. Hehe. Sånn ja.

– Det stemmer. Så nå kan du slappe av. -Ja, hehe. jeg tenkte at dette var da voldsomt. Selv til dere å være.