Krever mer: Talsperson for Studentrådet, Tom Kenneth Aakenes synes man må kunne forvente litt mer av PHS, som underviser i å følge og håndheve lover og regler.

Politiskolen bryter loven

Politihøgskolen klarer ikke å behandle halvparten av studentenes klager innen lovens angitte frister.

Publisert Sist oppdatert

Dette er helt klart et eksempel på at vi ikke blir hørt.

Talsmann for PHS’ studentråd, Tom Kenneth Aakenes.

Klager på Politihøgskolen

  • Loven for universiteter og høyskoler sier at begrunnelser normalt skal avgis etter to uker, og ifølge PHS’ egne forskrifter skal sensor avgi klagesensur innen tre uker.
  • 18 prosent av forespørslene om karakterbegrunnelse som PHS fikk i fjor, ble ikke avgitt innen fristen.
  • 44 prosent av klagene på eksamenskarakterer PHS mottok i fjor, ble ikke behandlet innen fristen.
  • Forsinkelsene er i strid med UHL § 5-3 og forskrift om studier og eksamen ved PHS § 30.
  • Tallene er hentet fra PHS’ statistikk for behandling av begrunnelser og klager for studieåret 2011/2012
  • Fører ikke statistikk over regelbrudd

    Verken Universitetet i Oslo (UiO) eller Høyskolen i Oslo og Akershus (HIOA) fører statistikk over hvor lang tid som brukes på behandling av begrunnelser og klager på karakterer.

    Direktør for utdanning, studiekvalitet og internasjonalisering ved HIOA, Marianne Brattland forteller at administrasjonen forsøker å få bedre oversikt over omfanget av frister som brytes. Målet er å forbedre rutinene og korte ned saksbehandlingstiden.

    – Vi kjenner til at saksbehandlingsfristen ikke alltid overholdes. I noen tilfeller med den konsekvens at hensynet til kvalitet veier tyngre enn hensynet til rask behandling, skriver Brattland i en e-post til Universitas.

Studentrådet ved Politihøgskolen (PHS) har sett seg lei på at administrasjonen ikke klarer å behandle begrunnelser eller klager på karakterer innen fristen.

– Det framstår merkelig når PHS underviser i å håndheve lover og regler, men ikke følger opp dette fullt ut internt, forteller talsperson i Studentrådet ved Oslo og Kongsvinger, Tom Kenneth Aakenes.

Universitas har fått tilgang til PHS’ egen statistikk over tidsbruken for klager og begrunnelser. Tall for fjoråret viser at én av to klager, og én av fem forespørsler om begrunnelse på karakterer, ikke ble behandlet innen fristen.

Dette er ikke i tråd med Universitet- og høgskoleloven og PHS’ egne forskrifter (se faktaboks).

– Først og fremst er det et direkte brudd på regelverket. Det er dessuten utrolig frustrerende å vente i ukesvis eller månedsvis på begrunnelse, eller ny sensur. I ytterste konsekvens kan studenten få utsatt vitnemål, noe som er et krav for å gå ut i jobb i Politiet, og miste jobbmuligheter, sier Aakenes.

Ikke stolte av statistikken

Direktør i Studieavdelingen, Laila Mjelde har ingen god forklaring på hvorfor PHS ikke klarer å levere begrunnelser og ny sensur i tide.

– Statistikken viser det studentene har hevdet i lengre tid. Dette er en statistikk som Politihøgskolen ikke er stolte av. Vi er ikke fornøyd med dette, og har heller ingen gode forklaringer, sier Mjelde.

– Forstår du studentenes frustrasjon?

– Jeg forstår frustrasjonen godt. Det har til tider vært uforholdsmessig lange ventetider.

Mjelde forteller at styret arbeider med å få på plass nye rutiner som skal sørge for fortgang i saksbehandlingen.

– Helt konkret jobber vi med at studentene fra høsten av skal kunne ringe inn og få muntlige begrunnelser direkte av sensor. Vi vil også vurdere andre tiltak som kan redusere ventetiden, sier hun.

Blir ikke hørt

Studentrådet fikk tidligere i år gjennomslag for at PHS skal publisere statistikk over forsinkelser i saksbehandlingen. Studentrådet har kjempet for at statistikken skal publiseres hvert kvartal, og ikke hvert semester, men har ikke fått gjennomslag for dette i styret. Ifølge Aakenes svekker dette tilliten til skolen.

– Det har over for lang tid vært for mange viktige saker hvor PHS ikke har gjort det de bør gjøre for å overholde de lover og regler de plikter å følge. Dette er et konkret eksempel på en sak som går utover studentenes rettigheter og tillit til skolen.

Avdelingsleder Mjelde hevder på sin side at det er mangel på kapasitet som gjør at styret har avvist forslaget.

– Problemet med kvartalsvis statistikk er at denne statistikken er ressurskrevende å hente ut. Vi vil heller bruke disse ressursene på å utarbeide tiltak som kan gi studentene begrunnelsene raskere.

Powered by Labrador CMS