HINDERLØYPE: Ekstrem musikk, blinkende lys og rulletrapper som går baklengs er blant hindrene som skal forhindre BI-studenter fra å forlate Nydalen i rushtiden.

Harry rulletrappkrøll på Nydalen

– Begge rulletrappene på Nydalen stasjon ruller samme vei og skaper problemer for folk som skal den andre veien. Hva er din kommentar til dette?

Publisert Sist oppdatert
HINDERLØYPE: Ekstrem musikk, blinkende lys og rulletrapper som går baklengs er blant hindrene som skal forhindre BI-studenter fra å forlate Nydalen i rushtiden.

Hans Andreas Fristad, informasjonssjef i Oslo Sporveier

– Det er en tanke bak. Det er jo blitt veldig stor trafikk på Nydalen, og dette skaper kapasitetsproblemer med rulletrappene. Vi har gjort det sånn at når hovedtyngden av passasjerer kommer om morgenen, går begge trappene opp, og om ettermiddagen går begge ned. Det er jo en ulempe for dem som skal mot strømmen, men til dem har vi både heis og noen litt mer ukomfortable trapper. Men det er jo ikke ideelt, vi skulle ønske vi hadde tre rulletrapper ved siden av hverandre.

– Trefelts rulletrapper, altså?

– Ja, vi skulle gjerne hatt mer plass. Men det skal også nevnes at vi har fått spredd trafikken etter at t-baneringen åpnet.

– Men hva om man velger å løpe mot kjøreretningen til rulletrappen i stedet, fordi man hører banen komme?

– Det er ikke å anbefale. Da risikerer du å møte mange som kommer mot deg, og det er fare for å falle. Men skal du til sentrum, er det ikke mange minutter til neste bane.

– Men for oss som velger å løpe er det jo masse blinkende discolys og masse rar lyd i trappene, og dette gjør det vanskelig å fokusere på hvor man skal plassere bena der man løper mot trappens kjøreretning.

– Jeg vil fraråde å løpe ned trapper som går opp. Ellers har vi ikke fått noen tilbakemeldinger på at kunstverket er en sikkerhetsrisiko, og heller ikke fått rapporter om uhell.

– Men det finnes altså en analog trapp også?

– Ja, men det må sies at den er bratt og ikke spesielt komfortabel.

– Hvor finner man trappa?

– Hvis du kommer fra BIs hovedinngang og ser mot rulletrappene, har du både heis og trapp bak deg. Er du vant til å pile ned rulletrappene, har du kanskje ikke sett den.

– Men er det ikke på tide at t-banen vurderer sin stilling når den forskjellsbehandler passasjerer?

– Nei, altså, jeg innrømmer at vi ideelt sett skulle ønske oss en romsligere plass med flere trapper, men det er litt sent å ønske seg dette tre år etter at stasjonen er ferdig. Det er ikke spesielt realistisk å få bygd om stasjonen i overskuelig framtid, og da må vi prøve oss med løsninger for å gjøre det mest mulig smidig for flest mulig mennesker. Det er selvfølgelig en litt harry løsning, men det er den som gjør ulempen minst for folk flest.

Powered by Labrador CMS