Vil forbedre PPU

PPU-studiet har fått hard medfart i mediene de siste månedene. Nå håper instituttet at to nye prosjekter skal imøtegå kritikken.

Publisert

Den praktiske delen av lærerutdanningen ved Universitetet i Oslo (PPU) har høstet massiv kritikk det siste halvåret. Kritikere har hevdet at teorien som studentene lærer på skolebenken ikke henger sammen med skolehverdagen i praksis.

Nå håper Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) at et nytt prosjekt kalt «Universitetsskole» skal gjøre noe med problemet.

– En viktig del av prosjektet er å integrere praksisen gjennom hele det femårige studieløpet. Vi ønsker å legge opp til en samhandling med skolene der studentene blant annet kan drive forskning i praksisen på masternivå. Det bringer praksisen inn i lektorutdanningen, og forskningen inn i skolene, sier Tone Dyrdal Solbrekke, faglig leder for Lektorprogrammet.

Prosjektet er primært laget med tanke på studentene som går på Lektorprogrammet.

– Dette fordi de begynner i praksis allerede første semester i stedet for etter endt mastergrad. Men andre lærerstudenter vil også få muligheten til å ha praksis ved skolene som er med i prosjektet.

Selv om Solbrekke håper at prosjektet vil komme PPU-kritikken i møte, understreker hun at dette ikke er satt i gang på bakgrunn av mediestyret.

– Prosjektet ble påbegynt i 2009, og er ikke en direkte konsekvens av kritikken mot PPU. Men prosjektet vil kunne svare på noe av det som er grunnkjernen i kritikken.

Det er ikke bare Universitetsskoleprosjektet som skal føre til sterkere sammenheng mellom teori og praksis. ILS tror også et annet prosjekt kalt «PUPILS» vil bøte på problemet.

– Et poeng med «PUPILS» er at studentene skal jobbe med det samme temaet i både teoriundervisningen og i praksisperioden. Til nå har det kanskje vært litt hulter til bulter, sier Rolf Mikkelsen, nestleder ved ILS.

– Dette ble startet opp før PPU-kritikken kom, men det er klart vi fanget opp den også. Men det er heller ikke noe ny kritikk at ikke all studenter opplever samstemmelse mellom teoriundervisningen og praksisperioden, sier han.

Powered by Labrador CMS