Tverrsnittet

Alle skal normalfordeles, men noen normalfordeles mer enn andre

Publisert Sist oppdatert

I forrige uke skrev Universitas om emnet INTER1000, der 40 av 63 studenter forrige semester fikk A eller B på eksamen. På emnet MAT1000 forholder det seg ganske annerledes: Der var karakterene perfekt normalfordelt.

Tilfeldighet

Hvordan kommer så en perfekt normalfordeling til? Universitas ber foreleser på MAT1000, Arne B. Sletsjøe, forklare:

– Når vi bestemmer karakterene tar vi utgangspunkt i normalfordelingskurven. Av erfaring er nivået på elevene på store innføringskurs som MAT1000 relativt lik normalfordelingen. Hvis det skulle vise seg at elevene på emnet er usedvanlig gode eller usedvanlig dårlige, nøler vi ikke med å øke fordelingen av henholdsvis gode eller dårlige karakterer. I dette tilfellet havnet karakterfordelingen tilfeldigvis veldig nært opp til normalfordelingen.

Flere tilfeldigheter

Okei. Universitas kaster seg på telefonen til instituttleder Kristian Ranestad.

– Er det et mål på Matematisk institutt at alle fagene skal være så nærme normalfordelingen som mulig?

– Nei. Det er helt klart tilfeldig at fordelingen på dette kurset ble helt lik normalfordelingen. Hvis man undersøker alle kursene våre, vil man se at noen har skjev fordeling og at noen har tilnærmet symmetrisk fordeling, slik som er tilfellet med MAT1000, opplyser Ranestad.

Enda flere tilfeldigheter

Universitas lar seg ikke stoppe av uforutsette tilfeldigheter. Noen må stå til ansvar. Arild Underdal! Universitas går til toppen.

– Her er jeg redd jeg ikke kan hjelpe deg så mye. Jeg vil tro at det er et element av tilfeldighet i at fordelingen i dette emnet ligger så nær opp til normalfordelingen, men generelt gjelder jo at dess større kull (tallgrunnlag) vi ser på, og dess mindre streng seleksjon det er ved opptak, dess nærmere kan vi forvente å komme normalfordelingen, opplyser Underdal i en e-post.

– Litt merkelig

Ingen sak er komplett hvis ikke den jevne studenten på Fredrikkeplassen kommer til ordet. Universitas haster ned til forelesning i informatikk og rasker med seg fem studenter som forrige semester tok MAT1000.

– Det høres jo litt merkelig ut, sier Jan Madsen, når Universitas konfronterer ham med informasjonen.

– Kommer dere til å gå for perfekt normalfordeling også dette semesteret?

– Ja, selvfølgelig, svarer guttene i kor.

Powered by Labrador CMS