PRESIDENT: Felipe Calderón Hinojosas er president i Mexico.

Regimekritisk student ble anholdt

Fredag ble en meksikansk student anholdt av den meksikanske presidentens sikkerhetsvakter etter å ha kalt statslederen en hykler.

UNAM: Andrés L. G. Emilsson, student ved Det autonome offentlige universitetet i Mexico by, ble tatt av presidentens livvakter.

2. oktober feiret Mexico 40-årsjubileet for det store studentopprøret i 1968. Dagen etter, under en prisseremoni i presidentpalasset, uttalte den meksikanske studenten Andrés Leonardo Gómez Emilsson at president Felipe Calderón Hinojosas er en hykler, og ble så anholdt av presidentens livvakter.

– Vi ble holdt mot vår vilje i halvannen time uten å få svar på hva vi gjorde der. Vi ble tvunget til å skrive ned alt om livet vårt, familie og annen personlig informasjon. De tok dessuten bilder av oss, sier Gómez Emilsson.

Gómez Emilsson studerer egentlig ved Det autonome offentlige universitetet i Mexico by (UNAM), men er for tiden utvekslingsstudent ved The Red Cross Nordic United World College på Fjaler i Sogn og Fjordane. Han var i hjemlandet for å motta den nasjonale ungdomsprisen for akademisk oppnåelse, og brukte anledningen til å reise seg i forsamlingen og rope mot presidenten.

– Jeg sa det fordi jeg mener at presidenten gjorde en udemokratisk handling da han ble innsatt som president uten å ha flertallet i befolkningen bak seg. Jeg er overbevist om at valget ikke var rent og da er det hyklersk å si at man er opptatt av å sikre demokratiet, sier Gómez Emilsson.

Vil ha rett til å kritisere

Ifølge en av de ledende meksikanske nyhetsavisene, regjeringskritiske La Jornada, fulgte en annen student ved navn Marco Jiménez Santiago opp med å rope: «Det er ingen frihet i dette landet!»

– Jeg er ikke redd for at det skal skje meg noe, det hadde vært uklokt av presidenten. Jeg mener man skal ha rett til å kritisere makthaverne, ytringsfriheten er viktig, sier Gómez Emilsson.

Førsteamanuensis i journalistikk ved Høgskolen i Oslo, Roy Krøvel, har vært mye i Mexico og han er ikke overrasket over saken. Han mener universitetene må ta ansvar for å hindre utviklingen.

– Menneskerettighetene er under press i Mexico. Akademia bør absolutt stille seg bak studenter som tør å ytre seg. Studentorganisasjonene må bli flinkere til å etablere kontakt og samarbeide med meksikanske studentorganisasjoner, og departementet bør se hvor verdifullt det er å samarbeide med Mexico, som har noen av de beste universitetene i Latin- Amerika, sier Krøvel.

Han mener også at pressen ikke har den friheten den skal ha.

Ingen versting

Universitas har tidligere skrevet om studenter og studentpolitikere som blir forfulgt og drept i Colombia. Lederen i Latinamerikansk forening ved Universitetet i Oslo, Alfredo Biamont, mener at Mexico ikke er blant verstingene i forbindelse med ytringsfrihet.

– Likevel må vi selvfølgelig fordømme slike tilfeller som dette, sier han.

Den meksikanske ambassaden er ikke enig i at menneskerettighetene er under press i Mexico og legger vekt på at situasjonen har forbedret seg betydelig de 40 siste årene.

– Vi er uenige i at regjeringen stopper ytringsfriheten i Mexico. Vi har ytringsfrihet og vi har en fri presse, sier Alejandra Martinez Silva ved den meksikanske ambassaden.

Hun innrømmer likevel at den politiske og økonomiske situasjonen må forbedres for å garantere et mer rettferdig demokratisk samfunn.