Hvordan gjøre forelesere til rockestjerner

Når Gjestelista angriper oss for å være opptatt av «gjennomføringsgrad og studieløp på normert tid», så faller det på sin egen urimelighet, skriver Blå liste-leder Ole Marius Gaasø.

I sitt svarinnlegg til meg, forsøker Simen F. Mathisen i Gjestelista å spore av debatten om offentlig rangering av forelesere ved å gi oss i Blå liste en studentpolitisk rangering på 4 av 5. Det smigrer, men samtidig er jeg mer opptatt av Gjestelistas svake argumenter mot vårt forslag.

Foruten at universitetet skal drive kunnskapsproduksjon (eller det Mathisen kaller «forskete forskning»), er en av institusjonens hovedoppgaver å produsere alumni med fullførte grader. Når Gjestelista angriper oss for å være opptatt av «gjennomføringsgrad og studieløp på normert tid», så faller det på sin egen urimelighet. Hva skal vi ellers være opptatt av? Alle de velferdstiltakene som Gjestelista tydeligvis er så opptatt av, handler jo til syvende og sist om å legge til rette for at studenter trives nok til gjennomføre studiene sine.

Gjestelista: Rate my studentpolitiker

Studenter elsker å fortelle verden om gode undervisere. Likevel tror Gjestelista at de som vil benytte seg av vår foreslåtte evalueringsordning kun vil være de misfornøyde studentene. Har Mathisen noensinne besøkt ratemyprofessors.com? Vel, da kan vi fortelle ham at rockestjerneforeleserne han er så opptatt av, de finnes! Professor Sri Mukherjee ved Harvard University har 36 rangeringer og kommentarer, med et snitt på 4,8/5. Professor Karen von Kunes ved Yale University får 5/5, professor Lawrence M. Principe ved John Hopkins University likeså. Studentene elsker dem, og på grunn av offentlige, skriftlige tilbakemeldinger vet vi nå hvorfor.

Her startet debatten: Blå liste: Rate my professor, på UiO

Skal vi opphøye gode forelesere til statusen som rockestjerner, må vi bruke de riktige verktøyene. Vi må få universitetet til å snakke positivt om og gi insentiver for bra undervisning, vi må premiere gode forelesere med undervisningspriser, og vi må gi studentene mulighet til å gi tydelige tilbakemeldinger i form av standardiserte tilbakemeldingsskjemaer med poeng fra 1 til 5. Med Blå listes rangeringsforslag, hindrer vi at det kun er små, lukkede priskomiteer som bestemmer hvem som er den reelle rockestjernen. Vi mener nemlig at enkeltstudentene skal kunne gi direkte tilbakemelding her og nå om hvem de mener fortjener den statusen.

Gjestelistas forslag om å gi studentpolitikere karakter fra 1 til 5, er forsåvidt ikke et dårlig forslag. Jeg tror det vil kunne øke personfokuset, og dermed også oppslutningen om studentdeomkratiet. Men å rangere politikere er ikke til hinder for også å rangere forelesere. Hva med ja takk – begge deler?