Hvordan mestre en forlenget pandemisituasjon?

Les SiO Helses tips og innspill i dette leserbrevet.

Debattregler i Universitas

• Vil du få din mening på trykk i Universitas? Send innlegget ditt på e-post til debatt@universitas.no.

• Typiske innlegg er mellom 1500 og 2500 tegn, inkludert mellomrom.

• Lengre innlegg kan vurderes i noen tilfeller. Vi tar oss retten til å forkorte innlegg.

• Vi trykker ikke innlegg som har vært publisert i andre aviser, eller som er hatske og trakasserende

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

• Frist for innsending av innlegg til papiravisen er søndag kl. 17.

• Legg ved et breddebilde av deg selv i e-posten.

Vi går nå inn i mørketiden med de strengeste restriksjonene siden nedstengingen. Studiehverdagen må stort sett fortsette å være digital og det er begrensede muligheter til fysisk tilstedeværelse på studiestedene. Det er lov å synes det er tøft! Her er noen av våre råd for å mestre den spesielle studiehverdagen.

Les også: «Ikke et elite­stu­dium: Mange fag må tenke sammen om klima­krisen»

Vi må starte med minne oss selv og hverandre på at dette faktisk er en krise. Koronaviruset er årsaken til at vi må respektere sosial distansering, jobbe hjemmefra og pådra oss musearm, stive skuldre, ensomhet, kjedsomhet og apati. Vi tar hensyn for å forhindre at flere mennesker havner på sykehus og at de som er i risikogrupper blir ytterligere utsatt. Desto mer vi etterlever de smittevernreglene myndighetene pålegger oss, jo mer ivaretar vi samfunnet rundt oss og bidrar til å holde samfunnet åpent. Din ofring har en større mening, men det er klart det kan by på utfordringer når situasjonen forlenges og er usikker.

Hverdagsrutiner og aktivitet

Et viktig sted å starte, også i en normalsituasjon, er å lage en strukturert plan for dagene dine og prøv å lage variasjon mellom dem, slik at mandag skiller seg fra fredag og søndag fra torsdag. Pass også på at du i tillegg til studier og jobb fører opp aktiviteter du har funnet ut at du trenger mer av i livet akkurat nå. Ta gjerne en tur ut i dagslys for å skille mellom studier og fritid. Dette er ekstra viktig nå som man har mer tid hjemme.

Mange studenter oppgir at det er lettere å utsette oppgaver og lesing under korona-pandemien. SiO har et webinar om nettopp dette temaet: «Prokrastinering - Lær deg å utsette mindre».

Forskning viser at det er sammenheng mellom fysisk aktivitet og hvordan du har det psykisk. Det å være i aktivitet, hjelper ofte slik at man føler seg litt lettere etterpå. Finn en måte å være aktiv på som passer deg, uansett om det er å gå tur med naboens hund eller ta en løpetur. For mange er trening ekstra motiverende hvis det også er sosialt. Gjør en avtale med en studievenn, noen i familien eller kanskje en fra deltidsjobben?

Planlegge for små lyspunkter frem i tid

Det å planlegge aktiviteter med et par gode venner, som felles middag, spillkveld, filmkveld, eller bare å prate, er kanskje viktigere nå enn noen gang. Gjerne å planlegge også litt frem i tid – «om to uker kan vi være hos meg, da lager jeg middag og vi ser film» – kan være noe å se frem til.

Les også: «Forskning og kompetanse kan redde kloden»

Det er mange rundt oss som strever med å finne sin kohort, og det er kanskje et felles ansvar å huske på det akkurat nå. Denne korona-pandemien er blitt et maratonløp i håndvask, sosial distansering og en annerledes hverdag som vil fortsette å påvirke oss psykisk og sosialt. Da er det viktig å kunne ta tak i hverdagen og gjøre den så håndterlig som mulig og planlegge for små lyspunkter frem i tid.

Ivaretakelse av psykisk og fysisk helse

Tenk gjennom hvordan du best kan ivareta din psykiske helse. Når du har det vanskelig, blir du gjerne engstelig eller lei deg. Hva pleier da å hjelpe? Det du har gjort før for å få det bedre psykisk vil også kunne hjelpe nå. Hvem har du rundt deg som kan være gode støttespillere? Det å gå en tur eller ta en kaffe med en venn, eller ringe noen for å snakke om at akkurat nå er det kjipt, kan være god støtte.

Hvis du kjenner at hverdagen blir tyngre enn den pleier, er det viktig å søke hjelp. Vi i SiO Helse er her for deg!

Les også: «Hvor er kjeppen i hjulet, Stølen? Vi har ni år på oss for å nå klima­må­lene»