
Eksamen kveler Universitetet
Dagens eksamenssystem tapper Universitetet for ressurser. Prorektor Rolv Mikkel Blakar mener løsningen er å åpne for alternative eksamensformer.
I fjor ble i overkant av 42 millioner kroner brukt på eksamensavvikling ved Universitetet. Dette kommer frem i en ny rapport som for første gang dokumenterer de samlede utgiftene i forbindelse med eksamen. Prorektor Rolv Mikkel Blakar mener resultatet er nedslående.
– Vi viste at det var dyrt, men vi hadde ikke trodd at summen skulle være så enorm, sier Blakar.
Han mener eksamen tapper Universitetet for en betydelig del av budsjettet.
– I forhold til hvor lite den tradisjonell skoleeksamen bidrar til aktiv læring er dette svært mye penger, sier Blakar.
Dyrt
Universitetet har ikke tidligere hatt noen oversikt over eksamenskostnadene, siden disse har vært ført på mange forskjellige budsjettposter. I rapporten er det bare tatt med utgifter til kjøp av ekstern arbeidskraft. Det vil si at lønnsmidler til ansatte ved Universitetet, utgifter til reise og opphold for eksterne sensorer, samt utgifter til klagebehandling ikke er tatt med i rapporten.
– Jeg vil derfor tro de reelle utgiftene er enda høyere, sier Blakar.
Trenger reformer
Prorektoren sier rapporten vil få konsekvenser.
– Vi i universitetsledelsen kommer til å legge press på de forskjellige fagene for å finne ut om de bruker de optimale evalueringsformene, sier Blakar.
Han mener rapporten beviser at skoleeksamen er minst like kostbart som mappeevaluering.
Professor i sosiologi Gunn Elisabeth Birkelund er kritisk til forslagene om mappeevaluering.
– Hvis mappeevaluering vil bety at man fjerner de eksterne sensorene tror jeg det kan skade studentens rettssikkerhet. Trynefaktor kan bli viktigere når lærerene evaluerer sine egne elever, sier Birkelund.
Hun etterlyser konkrete forslag til endringer fra universitetsledelsen.
– Det er vanskelig å ta stilling til noe som man ikke vet hva er, sier Birkelund.
Kveler Universitetet
Utdannings- og studieansvarlig ved Studentparlamentet Audun Bjerke Vestre støtter Blakars kritikk av ressursbruken tilknyttet eksamensavvikling.
– Eksamen kveler Universitetet, sier Vestre.
Han mener dagens eksamensform innebærer sløsing med ressurser.
– Vi bruker masse tid og penger på å teste studentenes kunnskap. Vi burde heller bruke ressursene på å få kunnskap inn, sier Vestre.
Han mener at man må gå over til evalueringsformer som fungerer som en integrert del av læringsprosessen.
Universitetet planlegger å arrangere et seminar til høsten for å diskutere alternative evalueringsformer.