
– Frykter at kvalitetsreformen må endres
Et forestående EU-vedtak om lengden på masteroppgaver kan føre til at det må gjøres endringer i kvalitetsreformen.
TEMAORD: KVALITETSREFORMEN
Ved Universitetet i Oslo (UiO) har de nye masterprogrammene nettopp tatt form. Nå kan realiteten bli at disse studieprogrammene må avvikles nesten i samme øyeblikk som startskuddet går for dem. Ved de fleste instituttene er det muligheter for å skrive en selvstendig oppgave på 30 studiepoeng, tilsvarende 10 vekttall. Per Nyborg, seniorrådgiver i Universitets- og høgskolerådet, mener det er sannsynlig at en oppgavefordypning på 30 studiepoeng vil ligge under det som vil bli anbefalt gjennom Bologna-prosessen. Denne prosessen er ment å heve kvaliteten på høyere utdanning i Europa.
– Den norske kvalitetsreformen kan neppe stille lavere krav om fordypning enn hva som blir anbefalt i Bologna-prosessen, sa Nyborg i november i et innlegg hos Nasjonalt råd for lærerutdanning.
Leder av utdanningskomiteen på Stortinget, Rolf Reikvam (SV), reagerer.
– Det er uheldig og dumt dersom vedtak i Bologna-prosessen gjør at vi endrer vår kvalitetsreform. Men Norge har en tradisjon for å følge EU, så jeg er redd det kan bli resultatet, sier han.
– Dyre endringer
– Det var viktig å sette i gang med utredningsarbeidet til kvalitetsreformen, men det at vi ennå ikke vet hva som blir bestemt i Bologna-prosessen, gjør implementeringen av vår kvalitetsreform vanskelig, sier leder av Studentparlamentet Ingrid Stranger-Thorsen.
I tiden fremover tror hun det kan komme vedtak i Bologna-prosessen som har elementer som departementet og utdanningsinstitusjonene må følge opp.
– Sannsynligvis er det bare enkelte ting vi vil bli nødt til å endre, men disse endringene kan få enorme konsekvenser i form av økte kostnader og merarbeid, siden vår kvalitetsreform allerede vil være i drift når bestemmelsene i Bologna-prosessen blir gjort, sier studentparlamentslederen.
Avdelingsdirektør Rolf Larsen i utdanningsdepartementet ser ikke dette som noe problem.
– Ja, vi har kommet lenger enn de fleste andre landene, men rammene i Bologna-prosessen er vide, så dette vil ikke gjøre det nødvendig å endre kvalitetsreformen, sier Larsen.
Vil bevare reformen: – Det er viktig å ta vare på en bred master, slik kvalitetsreformen legger opp til, men vi har dessverre en tendens til å legge oss flate for alt som kommer fra EU, sier leder av utdanningskomiteen i Stortinget, Rolf Reikvam.