Bergensstudenter forstår ikke hva plagiat er

Mange ferske studenter ved Universitetet i Bergen bruker klipp og lim-funksjonen på internett når de skal skrive oppgave.

Publisert

Universitetet i Bergen (UiB) opplever stadig at studenter som kommer rett fra videregående ikke forstår alvorligheten av å plagiere fra internett, melder universitetets nettavis På Høyden. En fersk Ex. phil-student skrev blant annet i innledningen av oppgaven at «Det er mye fra kildene i oppgaven, men jeg har forsøkt å presentere det mest mulig med mitt ordvalg og filtrert gjennom min forståelse.». Da oppgaven var oppe til sensur kom det ikke bare frem at mye var hentet fra internett. Også sitatet var klippet ut fra en nettside.

– Måten som den «samvittighetsfulle» studenten forsøker å ta forbehold om manglende selvstendighet i oppgaven har et snev av tragikomikk, sier faglig koordinator for Ex. phil., Rune Jensens Falch til På Høyden.

UiB har også tidligere slitt med fusk. I våres kom det frem at over 200 studenter ved det juridiske fakultet i Bergen ble anklaget for fusk. Også ved Universitetet i Oslo har antallet fuskere steget kraftig de siste årene.

Universitetslektor Gro Rørstadbotten ved Institutt ved filosofi og førstesemesterstudier ved UiB mener at studenter som kommer rett fra videregående skole ofte har problemer med å forstå at de har gjort noe galt når de blir konfrontert med plagiat.

– Ex. phil-studenter svarer ofte at det ikke er juks å bruke internett når de blir konfrontert med plagiat. De forteller meg at på videregående skole kan opp til 70 prosent av være sakset fra nettet. Studentene sier også at hvis den kopierte informasjonen er relevant for oppgaven, blir de til og med belønnet. Jeg har hatt mange runder med dem om dette, sier Rørstadbotten.

Nå vil universitetet utarbeide en handlingsplan som skal sikre at studentene blir mer klar over etikken i oppgaveskrivingssammenheng.

– Det er viktig å instruere studenter i etikk på alle nivå, og ikke bare i et innledningskurs ved studiestart. En bør informere og bevisstgjøre studentene i undervisningssammenheng fra Ex. phil. til ph.d.-nivå, mener viserektor for utdanning ved UiB Berit Rokne Rokne.

Powered by Labrador CMS