Gjennom linsa:

Nyhetsåret 2022

Universitas' fotografer oppsummerer nyhetsåret som gikk

Studiestøtte demo

Støre-regjeringens statsbudsjett falt ikke i god jord hos studentmassen. De foreslo ikke økt studiestøtte, og varslet en innføring av skolepenger for internasjonale studenter. “De som ikke hoppet nå, støtter skolepenger”, ljomet det utenfor Stortinget 27.oktober. Da budsjettet ble vedtatt i november, økte studiestøtta med 9022 kroner i året, til studentenes glede. Skolepenger blir derimot innført for studenter fra områder utenfor EU.

SUV

Når kveld blir til natt, går “Philip” og “Lukas” ut for å rydde byen for biler av typen SUV. I alle fall ønsker de å bremse trafikken for de store bilene, og gjør det ved å tappe dekkene for luft ved hjelp av linser. De er en del av den internasjonale gruppen The Tyre Extinguishers. Klimaaksjonister har tydd til kontroverse aksjoner dette året: å lime seg til Munchs Skrik eller kaste maling på skulpturene i Vigelandsparken. Universitas ble med SUV-aksjonistene på tokt på Majorstuen: – Det handler vel mer om å ansvarliggjøre de aller rikeste menneskene i en mer kollektiv forstand, sa Lukas.

Gjenåpning

Studentene ble truffet hardt av pandemien, når den ellers travle og spontane studenttilværelsen ble stillstand og zoom. I februar, snart to år etter 12. mars 2020, var vi tilbake på dansegulvet. Høy musikk, strobelys, mørke kjellere og bass lufta. Aldri har øl i håret og svette kropper kjentes bedre.

Lærerstreik

I høst streiket flere tusen lærere i over tre måneder for bedre lønn og flere utdannede lærere i skolen. Den ble norgeshistoriens lengste, før den endte i tvungen lønnsnemnd. Lektorstudenter så mørkere på deres fremtid i læreryrket. – Det er det verste som kunne skje. Nå er det nok mange som føler på en håpløshet, for problemene som eksisterer nå, vil jo bare følge oss videre og bli større etter hvert, sa lektorstudent ved UiO Elisabeth Hoksmo Olsen til Universitas etter streikens slutt.

Pride

10. september tok Oslo gatene tilbake etter terrorangrepet i Rosenkrantzgate 25. juli. Solidaritetsmarkeringen startet i Kongens gate, og flere føyet seg til toget med farger, stolthet og sorg. Selv om stemningen var ambivalent, oppstod det et rungende «Kampen fortsetter!» idet toget slynget seg rundt London Pub.

Persona non Grata

Stortingspolitikeren som har frekventert mest i Universitas’ saker er utdanningsminister Ola Borten Moe - en ikke alle er like begeistret for. Studentparlamentet ved UiO vedtok nemlig en resolusjon, hvor de erklærte Borten Moe persona non grata, altså uønsket, på campus. De begrunnet vedtaket i at de ikke følte seg prioritert. – Det er ingen av oss som kommer videre ved at vi nekter å snakke sammen eller kansellerer hverandre. Dette synes jeg er en litt pubertal uttrykksform, uttalte Borten Moe som reaksjon.