HAR FIRE JOBBER: Ruben Karijord Stokke er avhengig av deltidsjobb for å betale husleia. Han leier på det private boligmarkedet.

Leieprisene presser studentene

Ferske tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det koster skjorta for Oslo-studentene å få tak over hodet, og leieprisene stiger stadig i været.

*Leiepris i Trondheim, Bergen, Tromsø og Stavanger:*

• 2009: 6043
  • 2008: 5384
  • 2007: 5225
  • 2006: 5030
  • Leieprisen har gått opp 16 prosent siden 2006

*Venteliste på studentbolig:*

Antall studenter på venteliste for SIO-studentbolig i august 04-09:

• 2009: 3700
  • 2008: 4200
  • 2007: 2700
  • 2006: 2600
  • 2005: 600
  • 2004: 300

*Leiepris i Oslo og Bærum:*

• 2009: 7365
  • 2008: 6811
  • 2007: 6575
  • 2006: 6335
  • Leieprisen har gått opp 14 prosent siden 2006

– I forbindelse med semesterstart etter sommerferien, hørte jeg historier fra studenter om budrunder på visning av leieboliger, forteller leder i Studentparlamentet (SP), Mari Helén Varøy.

Studentene må takle både budrunder og boligspekulanter når de må leie bolig gjennom det dyre, private boligmarkedet. Statistisk sentralbyrås Leiemarkedsundersøkelser for 2009 viser at den gjennomsnittlige månedsleien i Oslo og Bærum ligger på hele 7459 kroner. Til sammenligning ligger månedsleien i de andre store studentbyene i Norge, Trondheim, Bergen, Tromsø og Stavanger, på 6043 kr. Husleia i Oslo har steget med 7,5 prosent bare siden 2008.

Har fire jobber ved siden av studiet

Leder i Norsk Studentunion (NSU) Anne Karine Nymoen følger med på Statistisk Sentralbyrås leiemarkedsundersøkelser hvert kvartal, og er bekymret for prisveksten på boligmarkedet i Oslo.

– Den bekrefter det vi sier hele tiden, at studiestøtten fra Statens lånekasse ikke følger prisveksten i resten av samfunnet. Lånekassen gir studentene mer penger inn på konto hvert år, men problemet er at økningen av støtten ikke følger prisstigningen ellers i samfunnet, sier Nymoen.

Student ved bachelorprogrammet i medievitenskap ved Universitetet i Oslo Ruben Karijord Stokke ser seg nødt til å ha flere deltidsjobber for å kunne betale husleia.

– Med fullt lån og stipend pluss deltidsjobb, fungerer det greit, sier Stokke.

Han deler en 75 kvadratmeters leilighet på Vestgrensa som leies privat. Der bor han sammen med to kamerater, og betaler 5000 kr i måneden per person, inkludert strøm.

– Beliggenhet og det å bo sammen med vennene mine er viktig for meg, og derfor vil jeg heller jobbe ved siden av studiene for å kunne bo slik jeg gjør nå, sier Stokke.

3700 studenter i kø

Alternativet ville vært å søke om studentbolig gjennom Studentsamskipnaden i Oslo (SIO).

Studentsamskipnaden har kapasitet til å huse drøye 7400 studenter i sine 6000 studentboliger. Og av de 42 000 studentene som betaler semesteravgift, var det registrert 3700 studenter i kø for å få bolig i fjor høst.

– Regjeringen har bevilget mye til bygging av nye studentboliger, men NSU vil kreve tusen til i 2011, sier Nymoen.

– Det er et langsiktig arbeid, for behovet har jo ennå ikke blitt dekket, avslutter hun.

Mangel på utleieboliger

– Man kan tjene mye penger på å være spekulant på boligmarkedet, det har nesten blitt status, sier daglig leder i Leieboerforeningen, Lars Aasen.

– Jeg skulle gjerne sett at det fantes en prisregulering, fortsetter han.

Aasen har noen synspunkter på hvorfor det er så mye dyrere å leie bolig i Oslo enn i de andre store byene i Norge. Den mest nærliggende årsaken er den stadig økende strømmen av studenter som trekker til Norges største utdanningssted for å ta høyere utdanning, hvilket resulterer i at tilbudet på utleieboliger ikke er i stand til å dekke etterspørselen.

– Utenom studentboligene, bygges det nesten ingen utleieboliger i Oslo, sier Aasen.

– Dessuten kan finanskrisen og det usikre boligmarkedet ha vært med på å skremme folk som ellers ville ha valgt å investere i bolig, til å begi seg ut på leiemarkedet, fortsetter han.