KANTINELESING: Matsalen er studentenes yndete leseplass. Lesesalen i fjerde etasje i nabobygget blir for langt unna kaffen.

100 studenter per leseplass

Ved Lovisenberg diakonale høgskole må 800 studenter dele på åtte lesesalsplasser. Likevel er lesesalen nesten aldri full.

«Å, er det lesesal her?»

Stine Monjor, sykepleierstudent ved Lovisenberg.

– Å, er det lesesal her?

Stine Monjor, sykepleierstudent ved Lovisenberg diakonale høgskole (LDH), leser i kantina sammen med venninnene. Hun er ikke klar over at det finnes en lesesal med åtte leseplasser i fjerde etasje på høyskolen. Man skulle tro det ville bli trangt når 800 studenter skal dele på høyskolens åtte leseplasser. Alle Universitas har snakket med forteller imidlertid at nesten ingen bruker plassene.

– Beliggenheten i fjerde etasje i nabobygget gjør at mange velger å lese i kantina, sier Mads Tjønnøy, tredjeårs sykepleierstudent.

I tillegg til de åtte lesesalsplassene har høyskolen ni grupperom, tre datarom og seks pc-plasser i biblioteket. Ifølge Fredrikke Monsen, leder for Studentparlamentet (SP) ved LDH, er det likevel ikke vanskelig å skaffe seg et sted å lese før ved eksamenstider.

– Bortsett fra to uker i starten av hvert semester, og fire uker på høstsemesteret, så er omtrent femti prosent av studentene i praksis. Dette kan bidra til at det ofte er ledig på lesesalen, sier Monsen.

Manglende lesesalskultur

Silje Kjendsthet, tredjeårs sykepleierstudent, pleier heller ikke å bruke lesesalen på LDH. Hun sier at hun drar til Blindern for å den gode lesesalsfølelsen.

– Atmosfæren på Blindern når man leser musestille sammen med hundre andre gjør at jeg leser bedre. På Lovisenberg er det ikke noen kultur for å lese i stille omgivelser, sier hun.

Tjønnøy forteller at det er mange gruppeoppgaver i studiet, og at de derfor gjerne sitter i grupperom eller i kantinen og jobber med oppgavene.

– Det er jo ikke så sosialt å sitte for seg selv og lese på lesesalen, sier han.

Administrasjonssjef Gunnar Rein Olsen forteller at det tidligere var en større lesesal med opptil nitti plasser, men etter samråd med studentene ble salen gjort om til grupperom.

– Den lesesalen var ikke akkurat hyppig brukt, og studentene jobber mest i grupper, sier Olsen.

Kartlegger behovene

Bente Kvalsund, leder for Læringsmiljøutvalget (LMU), sier de skal ha en spørreundersøkelse blant studentene for og finne ut hvor stort ønsket er for lesesalsplasser. Hun tror ikke behovet for flere lesesalsplasser er tilstede.

– Vi har fått inn to klager på lesesalene, men det hjelper ikke når det er ti stykker som bruker salen tilsammen, sier hun. Per i dag mangler seks av de åtte lesesalsplassene strømuttak.

Kvalsund antyder også at det nok er noen studenter som kunne hatt noen flere lesetimer under beltet.