– Blindern var et sjokk!

HVEM: Bård Vegar Solhjell

Publisert Sist oppdatert

STUDERTE: Sosiologi grunnfag, idéhistorie grunnfag, sammenliknende politikk mellomfag, statsvitenskap hovedfag.

NÅR: 1991-2000

AKTUELL MED: Skal få orden på norsk skole, etter at den ble slaktet av PISA-studiene.

– Det første møtet med Blindern var et sjokk! På sosiologi grunnfag var det veldig mange studenter, store auditorier og vanskelig å komme inn i et miljø. Mange, meg inkludert, følte seg nok usikre og fremmedgjort i en slik situasjon, forteller Solhjell. Redningen ble ungdomspolitikken.

– De første årene som student var jeg til tider ganske ufokusert og brukte lite tid på studiene, innrømmer kunnskapsministeren.

– Det ble noen avbrekk underveis og mye av tiden ble viet verv i Sosialistisk Ungdom og Nei til EU. Med dagens krav til oppmøte og studieprogresjon, hadde jeg aldri fått det til å gå rundt!

Etter den litt vanskelige starten på Blindern, bar det til Bergen for å studere sammenliknende politikk. Da han vendte tilbake til Blindern og Det samfunnsvitenskapelige fakultet for å ta hovedfag, trivdes han langt bedre. Miljøet var mindre og forholdet til professorene tettere. Da ble det også full skjerpings for unge Solhjell.

Gode minner har han særlig fra hovedfagsseminar på Gol, eller som han sier selv –«seminar og seminar, fru Blom»: Det var ikke rent få fuktige dråper øltørste statsvitere kunne konsumere på høyfjellshotell.

Selv om han nå sitter på maktens tinder, ser han tilbake på studietiden full av nostalgi:

– Det var den beste tiden i livet! Masse frihet og veldig sosialt. Eneste minuset var at kontoen fort ble tom mot slutten av semesteret da studielånet tok slutt. Jeg bodde dessuten hele tiden privat i kollektiv, ikke i studentbolig, slik at også det ble litt dyrere.

– Burde ikke studenter få mer fra Lånekassen?

– Jo, nei, men det er ikke bare opp til meg.

– Hva er den viktigste lærdommen du sitter igjen med fra studietiden?

– Noen fag, slik som idéhistorie, har vist seg å være veldig nyttige til konversasjon i selskapslivet! Fra spøk til alvor: Det viktigste jeg har tatt med meg fra studiene er nok analytiske evner og kunnskap om statistikk. Dette er ting jeg har bruk for til daglig når jeg for eksempel skal tolke resultatene fra PISA-studiene, sier kunnskapsministeren.

PISA-studiene, en sammenliknende internasjonal undersøkelse av skoleelevers kunnskaper, der Norge kom svært dårlig ut, har satt fokus på regjeringens utdanningspolitikk. Solhjell har måtte svare for mye kritikk.

– Da jeg var student gikk vi i tog under parolen «Hernes må fjernes». Nå sitter jeg selv i stolen som kunnskapsminister, som Gudmund Hernes hadde den gang, og vet litt mer om hvor skoen trykker, sier Solhjell.

Powered by Labrador CMS