Bortvist: Universitas' utsendte journalister ble bedt om å forlate BI.

Skulle intervjue studenter: Universitas ble bortvist fra BI

Da Universitas sendte en journalist og en fotograf til Handelshøyskolen BI for å snakke med studenter, ble de bedt om å forlate skolen.

— Det er hårreisende at BI tror man kan lage en sone der deres egne kommunikasjonsrådgivere kan overstyre pressefriheten, sier Universitas' ansvarlige redaktør, Runa Fjellanger.

I forbindelse med en sak om Handelshøyskolen BI dro en journalist og en fotograf fra Universitas til skolens avdeling på Nydalen for å snakke med studenter ved institusjonen.

Etter å ha stått utenfor BI-bygget i om lag ett kvarter kom en vekter tilknyttet skolen og ba dem forlate området, siden Universitas ikke hadde søkt om tillatelse til å stå der.

Etter å ha ringt til BIs kommunikasjonsrådgiver fikk Universitas muntlig tillatelse til å gå tilbake til BIs område. Etter en halvtime ble journalistene likevel bedt om å gå igjen.

Ifølge vekteren på skolen er det en policy at alle som vil ta bilder på området må søke om tillatelse. Da Universitas' redaktør kontaktet BIs kommunikasjonsavdeling, fortalte kommunikasjonsrådgiver Hannah Endresen at alle som ønsker å fotografere på skolens område må søke på forhånd.

I en epost til Universitas' sier imidlertid Endresen at dette ikke stemmer.

— Nyhetsmedier trenger ikke å søke om tillatelse, men må kunne fremvise gyldig presse-ID, skriver hun.

Universitas' journalister viste ikke presse-ID, men ble heller ikke bedt om dette da de opplyste vekteren at de kom fra avisen.