GRATIS GODE: Karrieresenteret er et av de tilbudene selv BI-studenter som ikke betaler semesteravgift kan benytte seg av.

1300 slipper unna

Mens alle andre studenter ved utdanningsinstitusjoner tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo må betale semesteravgift, slipper deltidsstudentene ved BI unna. Nå reagerer Velferdstinget.

– Vi synes det er problematisk at for eksempel enkeltemnestudenter ved Universitetet i Oslo må betale semesteravgift mens deltidsstudenter ved BI kan slippe unna, sier Fredrik Refsnes, leder i Velferdstinget i Oslo (VT).

I tråd med dagens ordning er semesteravgiften på 410 kroner obligatorisk for alle studenter ved utdanningsinstitusjoner som er tilknyttet Studentsamskipnaden i Oslo (SiO). Det eneste unntaket er BI, hvor deltidsstudentene kan velge om de vil betale eller ikke.

Av BIs om lag 8000 studenter er 1400 deltidsstudenter. Ifølge skolen betalte kun 140 av deltidsstudentene semesteravgiften høsten 2007, og så langt i år har kun 60 studenter betalt.

Krever svar

Ordningen ble tatt opp til diskusjon på VTs handlingsplansseminar i helgen. Stine Winger Minde, enkeltrepresentanten i VT som tok opp saken på VT-møtet, går sterkt ut mot dagens ordning:

– Når BI har valgt å bli med i samskipnaden må de forholde seg til de premissene som ligger til grunn. De kan ikke få velge hvilke sider av ordningen de vil godta og hvilke de ikke vil godta, sier hun.

Hun mener at ordningen undergraver det demokratiske rammeverket som ligger til grunn for samskipnadsordningen.

Det var stor enighet blant representantene på VT-seminaret om at dagens semesteravgiftsordning hvor BI har særregler, er problematisk.

– Alle studenter ved utdanningsinstitusjoner tilknyttet SiO skal betale semesteravgift, fordi alle studenter drar indirekte nytte av samskipnadsordningen, sier Fredrik Refsnes.

Han forteller at SiO har et ansvar ovenfor utdanningsinstitusjonene om å følge opp at semesteravgiftsordningen håndheves, og at VT nå krever et svar fra SiO.

– Bryter forskriften

Egil Heinert, hovedstyreleder i SiO, forklarer at særordningen som gir BI-studenter muligheten til å velge bort semesteravgiften ble opprettet etter en avtale mellom BI og SiO i 2005, etter et ønske fra BI.

Ifølge forskriften skal alle studenter ved medlemsinstitusjonene som er tatt opp til studier og melder seg til eksamen, betale semesteravgift. Forskriftens paragraf 10 åpner imidlertid for at studenter som tar mindre enn 10 studiepoeng kan velge å ikke betale.

Dersom det på bakgrunn av forskriften er tvil om en student skal betale eller ikke, skal utdanningsinstitusjonene selv avgjøre dette etter å ha rådført seg med SiO.

På spørsmål om Heinert mener dagens ordning er i strid med forskriften, viser han til bestemmelsen som ved tvil gir utdanningsinstitusjonene i samråd med SiO rett til å avgjøre hvorvidt studentene deres skal betale semesteravgift eller ikke.

Stine Winger Minde mener at SiO har gått utover sitt mandat ved å inngå særavtalen med BI, og at SiO bryter forskriften for studentsamskipnader.

– Uproblematisk

Heinert vil ikke si at ordningen er problematisk slik den er nå, men sier at det på generelt grunnlag er best at flest mulig betaler semesteravgiften. Han fremhever likevel at de studentene som ikke betaler semesteravgiften heller ikke får tilgang til SiO-tilbudene.

Dette mener Minde er å gi villedende informasjon.

– Jeg vil gå så langt som å si at de som ikke betaler semesteravgift snylter på fellesskapet. Slik som ordningen er nå, er det vi som betaler semesteravgiften som finansierer studentkulturen på BI, sier hun og trekker frem Karrieresenteret ved BI som en ordning som også de som ikke har betalt semesteravgiften drar nytte av.

Marthe Dirdal, leder for Studentvelferd BI, ser imidlertid ikke på dagens ordning som noe problem.

– Jeg tror ikke det er problematisk at deltidsstudenter kan velge å ikke betale semesteravgiften. Heltidsstudentene er nok uansett de som har mest behov for tilbudene fra SiO, sier hun.