Stort frafall på hovedfag

Over en tredel av alle som begynner på hovedfag ved Universitetet i Oslo gir opp før de er ferdige. – Fullstendig uakseptabelt, sier prodekan ved HF Christopher Prescott.

Publisert Sist oppdatert

– Utviklingen er symptomatisk og fryktelig alvorlig for Universitetet. Det er en uheldig sløsing med ressurser, sier Prescott.

I tillegg til å være prodekan er han leder for en fagkomité som har fått i oppgave å evaluere Universitetet i Oslo som studieorganisasjon. Det er i sluttrapporten til denne komiteen at tallene om lav gjennomføringsprosent kommer frem.

– Det viktigste i denne saken er vår etiske forpliktelse overfor studentene, men fra 2003 vil Universitetene få midler etter antall produserte vekttall. Da vil Universitetet tape enda mer penger på studenter som ikke fullfører, sier Prescott.

Verst ut kommer Historisk-filosofisk (HF) og det Utdanningsvitenskapelig fakultet (UV). Ved HF gir 40 prosent av hovedfagsstudentene opp. Ved Samfunnsvitenskapelig fakultet faller 35 prosent av, mens 22 prosent ikke kommer i havn med hovedfaget ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet.

Under halvparten av studentene ved UV fullfører hovedfaget.

Dårlig oppfølging

– Jeg synes det høres skremmende mye ut, men er ikke overrasket, sier hovedfagsstudent i pedagogikk ved UV Nina Kristine Siger.

Hun har skrevet en fagartikkel om hvordan fakultetet på best måte kan ivareta studenten og mener at mye kunne vært gjort annerledes.

– Mange er nok frustrerte over for liten oppfølging og hopper av når de føler at de ikke får god nok hjelp, sier Siger.

Fakultetsdirektør ved UV Bjørnar Sarnes mener frafallsprosenten kan være svingende og at tallene nødvendigvis ikke er representative, men understreker at han tar problemet på alvor.

– Prosenten er altfor høy. Vi mener imidlertid at arbeidet som nå er startet med å innføre bachelor og mastergrad kan hjelpe på dette, sier han.

Utfordring

Påtroppende rektor ved Universitetet Arild Underdal er langt på vei enig med UV-direktøren.

– Vi har en skikkelig jobb å gjøre med å få ned antall studenter som faller fra. Erfaring tilsier at bedre og tettere oppfølging gir positive effekter. Men det trenger ikke nødvendigvis å være en personlig tragedie bak hvert av disse frafallene. Mange studenter går rett og slett ut i jobb, sier han.

– Det føles nok som et nederlag å ikke fullføre graden. I det lange løp er det svært viktig og helt nødvendig at folk fullfører gradene de begynner på. Det eneste som skal til er litt oppfølging og veiledning, sier Christopher Prescott.

Powered by Labrador CMS