
Linje 5 til Blindern
Studenter er kollektive trafikanter
Studenter er dobbelt så flinke som resten av befolkningen til å reise med bane og trikk.
– De fleste studenter har ikke barn som må hentes og kjøres forskjellige steder, og greier seg derfor bedre uten bil, sier Nils Vibe ved Transportøkonomisk institutt.
Han tror også at studenters dragning mot buss og bane henger skyldes at de ofte bor i urbane områder med bra kollektivtilbud. Studenter reiser dobbelt så mye med kollektivtrafikk som resten av befolkningen, viser tall fra Norsk Gallups forbruker- og mediaundersøkelse. Mens 15 prosent av studentene bruker t-bane eller trikk minst en gang i uka, gjør kun syv prosent av hele befolkningen det.
Slag for studentrabatten
Avtroppende leder i Norsk Studentunion (NSU) Kamil Azhar tar tallene fra Norsk Gallup som en bekreftelse på sin politikk.
– Studenter er en svært viktig gruppe i kollektivtrafikken som må ivaretas. Trafikkvanene dannes mens folk studerer, og på sikt tjener Sporveiene på å ta hensyn til denne gruppens behov.
NSU har i flere år jobbet for studentrabatter på kollektivtrafikk, og i fjor ble det innført et studentmånedskort til 375 kroner. Vanlig pris er 650 kroner. Skåret i gleden er imidlertid at NSB samtidig kuttet alle grønne og hvite avganger, og det er kun studentmoderasjon på enkelte grønne og hvite plasser. Kamil Azhar vedgår at kvalitetsreformen har tatt mye tid i året som har gått og at studentmoderasjon på kollektivtrafikk har kommet litt i bakevja.
– Tradisjonelt er dette en av NSUs hjertesaker. Studenter bor ofte langt hjemmefra og har ofte ikke råd til å besøke familie med dagens kollektivpriser, sier Azhar.
NSB ble A/S
Informasjonsdirektør i NSB Ivar Thorvik påpeker at kuttet i studentmoderasjonen kom etter at Samferdselsdepartementet i 1996 forandret NSB fra et statlig forvaltningsorgan til et særlovsselskap.
– NSB BA ble pålagt å være et lønnsomt foretak, og har per definisjon begrenset ansvar (BA) i politisk sammenheng. 1.juli i fjor ble vi aksjeselskap, og det er Samferdselsdepartementets retningslinjer som gjør at vi ikke lenger har 50 prosent-ordningen fra 1996, sier Thorvik.
Oslo Sporveier gir seg ikke med høstens nye stasjoner, men skal forlenge Blindernbanen helt til Carl Berners plass. Sporveien har allerede omdøpt rutene og den nye banen Blindern-Storo har rykket opp fra 4 til 5, mens Sognvann-Mortensrud nå er bane 3. Den nye t-baneringen skal sluttes i 2006.
Bra for studenter fra Grefsen og Kjelsås
For japanskstudent Henrik Bardum (24) blir de nye t-banestasjonene en ny møte å komme seg til Universitetet. Selv bor han på Sandaker, ti minutters gange fra Storo, og tror ruteforlengningen først og fremst vil fungere som et supplement til buss og trikk.
– 20-bussen dekker mine behov godt allerede, men for studenter på Grefsen og Kjelsås vil dette kunne spare dyrebar tid om morgenen, sier Bardum.
Han mener at 20-bussens største fortrinn er den høye frekvensen på avgangene, men tror utbyggingen av kollektivtilbudet er etterlengtet for mange studenter innenfor ring 3.