Inside mister pressestøtten

Velferdstinget trekker støtten til Inside, studentavisen på BI.

Inside har ikke innfridd forutsetningene for at de fikk tildelt nær 190.000 kroner i støtte. Mandag bestemte Velferdstinget derfor at avisen ikke vil få de rundt 95.000 kronene den enda ikke har fått utbetalt. Den allerede utbetalte halvparten får Inside beholde.

Velferdstinget vedtok 6. oktober i fjor å tildele Inside 200.000 kroner i støtte til drift. Til grunn for denne tildelingen lå Insides søknad, der de skrev at de var i ferd med å omstrukturere, og at de søkte å bli en mer vidtfavnende og uavhengig avis. Inside er en del av Studentforeningen på handelshøyskolen BI i Oslo (SBIO). For å bevilge støtte, krevde VT at avisen skulle bli en uavhengig organisasjon. Dette går ikke SBIO med på.

– Slik systemet er nå, kan SBIO ta for seg av penger Inside blir tildelt, noe som medfører at mediestøtte ikke nødvendigvis vil gå til studentmediedrift, sier Benjamin Jonsrud.

Nåværende leder i VT Øyvind Gjengaar mener derimot prosessen har vært ryddig hele veien.

– Retningslinjene for å motta støtte – Mediepolitisk plattform – ble først vedtatt etter at Inside hadde fått bevilget penger. Disse retningslinjene ble derfor ikke fulgt i bevilgningsprosessen. Grunnlaget for støtten skulle revideres før andre halvdelen av beløpet ble utbetalt, og det er dette VT nå har gjort ved å inndra støtten, forklarer Gjengaar.

– En forutsetning for at de fikk denne støtten var at de tilpasset organisasjonsstrukturen etter Velferdstingets retningslinjer. Dette gav de utrykk for at de ville. At de nå, syv måneder senere, gir utrykk for det motsatte, gjør at støtten er utbetalt på feil grunnlag. De burde klart å bestemme seg for dette allerede da de ble tildelt pengene, sier en noe skuffet Inge Carlén, som var leder i Velferdstinget da støtten ble innvilget.

SBIO stiller seg bak Insides beslutning om ikke å følge disse retningslinjene. Henrik Faller, kommunikasjonsansvarlig i SBIO, forteller at retningslinjene til Velferdstinget syntes vanskelige å følge.

Nåværende Inside-redaktør Thomas Høie var selv stemmeberettiget representant for BI på møtet 6. oktober, da støtten på 180.000 kroner ble vedtatt.

– Er det ingen regler for habilitet i Velferdstinget?

– På dette tidspunktet var det opp til den enkelt representant å vurdere egen habilitet. I dag foreligger det retningslinjer om habilitet som ville forhindret denne type insidenter, sier Carlen.

Verken ansvarlig redaktør Thomas Høie eller administrativt ansvarlig Svein Egil Jørgensen var tilgjengelig for kommentar tirsdag.