Bredbåndsavtaler
Student.no forsøker igjen
Student.no har inngått en ny avtale med Tele2 som skal gi studenter billigere telefoni. Telefonselskapet er ikke redd for å samarbeide med det skandalebefengte nettstedet.
Samarbeidsavtalen går i hovedsak ut på at student.no skal ha annonser for Tele2 på sine nettsider, der studentene kan klikke seg inn og bestille Tele2s produkter til rabatterte priser. Samtidig får Student.no en viss provisjon av Tele2 for hver student som kjøper Tele2s produkter.
– Vi vet ikke hvor mye avtalen vil innbringe, men vi håper på noen hundre tusen kroner, sier daglig leder i Student.no Eirikur Ingolfsson.
Student.no har tidligere vært et pengesluk. Nettstedet har brukt opp nærmere 17 millioner kroner, og i fjor høst trakk hovedsamarbeidspartner Nordea som hovedsponsor.
– Det var lenge tøft å finne nye samarbeidspartnere. Men nå merker vi en positiv endring. I dette tilfellet var det faktisk Tele2 som tok kontakt med oss, sier Ingolfsson.
Student.no tjener fortsatt ikke penger, og Ingolfsson understreker at de trenger en god del flere samarbeidsavtaler før de kan gå i pluss. Nettstedet har nå kommet seg opp i cirka 9500 registrerte brukere. En av grunnene til dette er imidlertid at alle studenter som skal søke om studentbolig i Trondheim må registrere seg hos Student.no
– Vi regner med at omtrent halvparten av brukerne har kommet til oss på den måten, sier Ingolfsson.
Kjente den dystre fortiden
Markedsdirektør Haakon Dyrnes i Tele2 bekrefter de kjente til de tidligere problemene hos student.no da de inngikk den nye avtalen. Likevel ser han ingen grunn til bekymring.
– Hadde det vært snakk om et stort beløp vi gikk inn med, hadde det vært annerledes. Dette er i hovedsak en ny salgskanal for oss, og avtalen innebærer ikke noen stor risiko, sier Dyrnes.
Avtalen omfatter også bokhandelen Gnist.Akademika. De har gjort en avtale om samarbeid med Student.no, og kommer derfor til å tilby utvalgte Tele2-produkter i sine butikker.
Fra Sense til Tele2
Studentsamskipnaden i Oslo (SiO), som er en av eierne av Student.no, gikk i 1998 inn som deleiere i Site Communications, blant annet for å kunne tilby studenter billigere mobilabonnementer. Det ble det aldri noe av, for Site ble kjøpt opp av telefoniselskapet Sense. Etter det har aksjene falt med cirka seks millioner i verdi, men SiO eier fortsatt litt over en prosent av aksjene i Sense. Styreleder Lisbeth Dyrberg i SiO synes likevel ikke det er rart at SiO har relasjoner til flere telefoniselskaper.
– De to tingene har ingenting med hverandre å gjøre. Sense er kun en finansiell plassering, og ikke en avtale om strategisk samarbeid, sier Dyrberg.
Student.no
Student.no er et felles nettsted for flere av Norges studentsamskipnader. Nettstedet ble lansert høsten 2001 og skulle bli den ledende internettportalen for norske studenter. Våren 2002 hadde de brukt opp nærmere 17 millioner av norske studenters penger uten å klare å tilby de tjenestene de hadde lovet.. Alle de ansatte ble sagt opp, og hovedsamarbeidspartner Nordea trakk seg fra videre samarbeid. Ansvaret for nettstedet ble overført til studentsamskipnadene i Oslo og Trondheim. Nå satser nettstedet videre med nye penger og nye partnere.
Universitetet gjennom USIT har også inngått en ny samarbeidsavtale med bredbåndsfirmaet Nextgentel. For mellom 498 og 598 kroner i måneden avhengig av bindingstid, får du bredbånd med en kapasitet på 2078 kilobyte per sekund inn og 640 ut. Avtalen gir også mulighet for tilgang til ditt hjemmeområde ved Universitetet hjemmefra. Tele2 tilbyr på sin side priser fra 339 kroner måneden. Her er kapasiteten på 704/128 kilobyte per sekund.