

1 av 4 studentkafeer stryker
Men du får ikke vite hvilke.


I brukerundersøkelsen Falkøye 2008, hvor studenter beskriver hvordan de opplever ulike studentkafeer og kaffebarer, oppnår ni av 40 serveringssteder under 60 poeng. Ifølge Alain Clérambault, administrerende direktør for Studentkafeene i Oslo, er kravet for en tilfredsstillende standard 65 poeng. Direktøren vil ikke la studentene få vite hvilke spisesteder de bør styre unna.
– Frykter du ikke at dette gir et dårlig inntrykk av Studentkafeenes åpenhet overfor studentene?
– Dette er et spørsmål om personalvern. Mange av våre kafeer har mindre enn fem ansatte, og ved å offentliggjøre resultatene fra undersøkelsen, risikerer vi å henge ut enkeltansatte. Jeg er for åpenhet så lenge det hjelper til å bedre studentkafeenes kvalitet, men jeg er ikke for åpenhet bare for å henge ut enkeltindivider. Det er ikke slik vi høyner kvaliteten. Jeg treffer derimot gjerne studenter som har konkrete spørsmål rundt kafeenes resultater.
Monopol ingen unnskyldning
Ingvild Skogvold, nestleder i Velferdstinget, mener at et inntrykk av hvordan hver enkelt kafé kommer ut av undersøkelsen ville vært å foretrekke, men forstår at Studentkafeene vil ta interne hensyn ettersom undersøkelsen er såpass fersk.
– Generelt etterstreber vi at så mye informasjon som mulig gis til studenter, men det er forståelig at Studentkafeene nå prioriterer interne evalueringer, sier hun.

En av studentene som deltok i undersøkelsen var Daniel Schmidt, som tar en bachelor i Europeiske og amerikanske studier ved Universitetet i Oslo. Blant serveringsstedene han besøkte var Informatikkafeen og Forskningsveien kafé.
– Som bruker skulle jeg blant annet merke meg at det ikke lå noen matrester på bordene, og at personalet husket å spørre om jeg ville ha kvittering, sier han.
– Studentkafeenes beliggenhet, tilgjengelighet og pris er fordelaktig for studenter, og gjør det vanskelig for andre spisesteder å konkurrere med dem. Mattilbudet burde også være likeverdig med andre spisesteder, men her har nok noen studentkafeer en jobb å gjøre, legger han til.
Skylder på uhell
Schmidt mener at opplysningene om hvilke kafeer som kom dårligst ut i undersøkelsen er Studentkafeenes anliggende, og han regner med at det kommer mer informasjon om dette etter at de har gjort forbedringene som behøves.
Clérambault forteller at Studentkafeenes største utfordring framover er at bredden i vareutvalget må utvides.
– Vi planlegger blant annet å pusse opp kantina på Det samfunnsvitenskapelige fakultet, og der ønsker vi å tilby flere produktgrupper. Ellers har et par serveringssteder fått dårlig tilbakemelding på kvalitet og service, men dette er det enklere for oss å få orden på, sier han.
Ifølge Clérambault kan lave poeng skyldes uheldige tilfeller, som at det kun var vikarer på jobb, eller at sykefraværet var høyt.
– En av kafeene hadde nettopp skiftet ut personalet da stedet ble evaluert, sier han.