FORSTÅELIG: Ingvild Skogvold mener det er forståelig at Studentkafeene prioriterer å ta hensyn til sine ansatte, siden undersøkelsen er såpass fersk.

1 av 4 studentkafeer stryker

Men du får ikke vite hvilke.

Publisert Sist oppdatert
KONTROLLØR: Kristoffer Haug studerer materialer, energi og nanoteknologi på masternivå og har evaluert Abel kafé og kantinene på HF og SV.
KVALITETSBEVISST: Alain Clérambault er administrerende direktør i Studentkafeene.

Fem serveringssteder kom best ut av undersøkelsen med 77 poeng. Disse er:

  • Informatikkafeen
  • Kafeen på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo
  • Kafe Athletica på Domus Athletica
  • Forskningsveien kafe
  • Kafe Seilduken på Kunsthøgskolen i Oslo

Fakta om Falkøye 2008:

  • Høsten 2008 besøkte 10 studenter alle Studentkafeenes serveringssteder anonymt.
  • Administrasjonen i Studentkafeene utarbeidet et skjema som det enkelte falkøyet, studenten, skulle besvare etter sitt besøk på et serveringssted som ble utpekt på forhånd.
  • Studentene skulle gjennomføre ett besøk ved kafeene som kun serverer kaldmat, og to besøk ved kafeene som tilbyr middag.
  • Undersøkelsen ble delt opp i 5 hovedområder: Disk, produktutvalg, produktevaluering, personlig service og avslutning på måltidet.
  • Serveringsstedene kunne oppnå maks 80 poeng.

I brukerundersøkelsen Falkøye 2008, hvor studenter beskriver hvordan de opplever ulike studentkafeer og kaffebarer, oppnår ni av 40 serveringssteder under 60 poeng. Ifølge Alain Clérambault, administrerende direktør for Studentkafeene i Oslo, er kravet for en tilfredsstillende standard 65 poeng. Direktøren vil ikke la studentene få vite hvilke spisesteder de bør styre unna.

– Frykter du ikke at dette gir et dårlig inntrykk av Studentkafeenes åpenhet overfor studentene?

– Dette er et spørsmål om personalvern. Mange av våre kafeer har mindre enn fem ansatte, og ved å offentliggjøre resultatene fra undersøkelsen, risikerer vi å henge ut enkeltansatte. Jeg er for åpenhet så lenge det hjelper til å bedre studentkafeenes kvalitet, men jeg er ikke for åpenhet bare for å henge ut enkeltindivider. Det er ikke slik vi høyner kvaliteten. Jeg treffer derimot gjerne studenter som har konkrete spørsmål rundt kafeenes resultater.

Monopol ingen unnskyldning

Ingvild Skogvold, nestleder i Velferdstinget, mener at et inntrykk av hvordan hver enkelt kafé kommer ut av undersøkelsen ville vært å foretrekke, men forstår at Studentkafeene vil ta interne hensyn ettersom undersøkelsen er såpass fersk.

– Generelt etterstreber vi at så mye informasjon som mulig gis til studenter, men det er forståelig at Studentkafeene nå prioriterer interne evalueringer, sier hun.

KONTROLLØR: Daniel Schmidt tar bachelor i Europeiske og amerikanske studier og har vært med på Falkøye-undersøkelsen.

En av studentene som deltok i undersøkelsen var Daniel Schmidt, som tar en bachelor i Europeiske og amerikanske studier ved Universitetet i Oslo. Blant serveringsstedene han besøkte var Informatikkafeen og Forskningsveien kafé.

– Som bruker skulle jeg blant annet merke meg at det ikke lå noen matrester på bordene, og at personalet husket å spørre om jeg ville ha kvittering, sier han.

– Studentkafeenes beliggenhet, tilgjengelighet og pris er fordelaktig for studenter, og gjør det vanskelig for andre spisesteder å konkurrere med dem. Mattilbudet burde også være likeverdig med andre spisesteder, men her har nok noen studentkafeer en jobb å gjøre, legger han til.

Skylder på uhell

Schmidt mener at opplysningene om hvilke kafeer som kom dårligst ut i undersøkelsen er Studentkafeenes anliggende, og han regner med at det kommer mer informasjon om dette etter at de har gjort forbedringene som behøves.

Clérambault forteller at Studentkafeenes største utfordring framover er at bredden i vareutvalget må utvides.

– Vi planlegger blant annet å pusse opp kantina på Det samfunnsvitenskapelige fakultet, og der ønsker vi å tilby flere produktgrupper. Ellers har et par serveringssteder fått dårlig tilbakemelding på kvalitet og service, men dette er det enklere for oss å få orden på, sier han.

Ifølge Clérambault kan lave poeng skyldes uheldige tilfeller, som at det kun var vikarer på jobb, eller at sykefraværet var høyt.

– En av kafeene hadde nettopp skiftet ut personalet da stedet ble evaluert, sier han.

Powered by Labrador CMS