Forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) presenterte tilstandsrapporten torsdag. Bildet er fra en pressekonferanse om søkertallene til høyere utdanning 24. april.

Flere studenter fullfører på normert tid

Flere studenter blir raskere ferdig med studiene sine, men forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) er ikke fornøyd med tallene.

Publisert Sist oppdatert

Gjennomføring på institusjonsnivå (fra 2016-2019)

  • Oslomet: 54,1 %
  • UiO: 34,6 %
  • Khio: 69,4 %
  • NMBU: 36,6 %
  • BI: 41 %
  • HK: 54,6 %
  • VID: 70,6 %
  • MF: 46,8 &
  • LDH: 71,3 %
  • NLA: 50 %

Torsdag presenterte forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim (H) den årlige tilstandsrapporten for høyere utdanning.

Den viser at flere studenter fullfører utdanningen på den tiden de skal.

Andelen bachelorgradsstudenter som fullførte på tre år økte fra 48,6 prosent i 2018 til 49,8 prosent i 2019. For mastergradsstudentene økte andelen fra 54,2 prosent i 2018 til 55,7 prosent i 2019.

– Går for treigt

Til tross for den positive trenden, er ikke statsråden fornøyd.

– Pilene peker i riktig retning, men det går for treigt. Jeg skulle gjerne sett at tallene var bedre. Regjeringen har justert systemet for hvordan universitetene og høyskolene finansieres, slik at de nå belønnes hvis studentene fullfører grader, sier Asheim i en pressemelding.

– Den samme gulroten har vi gitt til studentene ved at de får mer omgjort til stipend hvis de fullfører graden sin. Så håper jeg det vil gi utslag på tallene etterhvert.

Fikk du med deg denne? BI avlyser utveksling utenfor Europa til høsten

Store forskjeller

Rapporten viser også at det er store forskjeller mellom utdanningsinstitusjonene. Det er under 40 prosent som fullfører en bachelor på normert tid ved Universitetet i Oslo, Universitet i Bergen og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Spesialiserte høyskoler som Norges idrettshøgskole og Kunsthøgskolen i Oslo ligger langt høyere med henholdsvis 62 og 69 prosent. Også institusjoner med tyngde på profesjonsutdanninger har høyere gjennomføringsgrad.

– Dette kan henge sammen med at når du tar en profesjonsutdanning er det tydeligere hva utdanningen kan brukes til i arbeidslivet, og det er mer organisert opplegg under studiet, sier Asheim.

Regjeringen kommer med en stortingsmelding våren 2020 som tar for seg hvordan større deler av høyere utdanning kan bli tettere knyttet til arbeidslivet.

Rekordmange doktorgrader

Tilstandsrapporten viser også at antallet avlagte doktorgrader fortsetter å stige. Med 1583 avlagte doktorgrader i 2019 er det andre året på rad med rekordhøyt antall.

– Mange av doktorandene finner jobber utenfor akademia, så dette er ikke bare viktig for norsk forskning, men også for å styrke omstillingsevnen i arbeidslivet, sier Asheim.

Les også: UiO og Oslomet vil tilby ekstra studie­plasser

Powered by Labrador CMS