Tredobling av info-henvendelser

Spørsmål om utdanningsreformen fører til opp imot en måneds ventetid for veiledning ved infosentrene.

Publisert

– Vi opplever at overgangen til reformen gjør at ekstra mange har spørsmål til infosenteret. Vi har nå hatt så mye som en måneds ventetid for veiledning, og det ser ikke ut som om vi klarer å komme à jour med det første, sier leder for SV-infosenter Tron Trondal.

Antallet e-post-, telefon- og skrankehenvendelser ble nesten tredoblet både på Samfunnsvitenskaplig og Historisk-filosofisk fakultet i november 2002 i forhold til året før. Trondal mener presset er på grensen til hva de kan betjene.

– Vi kan ikke ansette flere enn vi har gjort, for slike forespørsler kommer i bølger, men vi prøver å ta litt unna med gruppeveiledninger. Reformen blir uten tvil vår store styrkeprøve, sier Trondal.

HF studentinformasjon opplevde en tredobling av antall besøkende i november 2002. Da passerte telleren i dørkarmen 3500 personer, mot under 1500 året før, og det var til tider svært lang ventetid for å få informasjon. Nå synes derimot kontoret at de har kommet i rute igjen.

– Vi har måttet ty til kreative løsninger for å få svart alle pr. e-post og telefon, men har klart det ved omorganisering og noe dugnadsarbeid, blant annet på overtid. Vi har derimot sluttet å ha fast ansatte skrankemedarbeidere i deltidsstillinger, fordi vi mener at studentene får best og mest effektiv hjelp av personer som hele tiden er oppdatert, sier avdelingsleder Helene Wilberg ved HF studentinformasjon.

Powered by Labrador CMS