Klisjé på avveie

Dagbladet.no slo akademisk alarm i forrige uke: enkelte av demonstrantene under de siste ukers opptøyer i Oslo ble oppfordret til å «dra opp på Blindern og jakte på jøder».

Overfor Universitas kunne Midtøsten-forsker Henrik Hildesen Waage bekrefte at jakten allerede er godt i gang.

– Det er mange som spør om det finnes proisraelske forskere, sier Henrik, men kommer med dårlige nyheter til lynsjemobben:

– Jeg kan ikke svare på hvorfor de ikke finnes.

Men Ad notam Waager der andre tier. Med god hjelp fra den profilerte antisemitten Kåre Vill (i) (topp)Lokk(et) har vi tatt jakten i egne hender.

1. Fysisk institutt

– Jeg vil nok starte med å lete blant bombemakerne på Fysisk institutt, kvitrer den gamle. Avtroppende leder Einstein Osnes må skuffe oss i jakten på morgendagens Oppenheimere.

– Situasjonen er litt som å se en isbjørn smelte.

– Hæ?

– Du intervjuer meg om den forstyrrende høye alderen på de som jobber hos oss?

– Nei, vi ville vite om… om dere hadde noen jøder ved instituttet.

– Åja. Vi hadde noen på 30-tallet – men de har dessverre gått av med pensjon. Har du kommet for å hente meg?

2. Matpause

– Jeg er sulten, klynker Kåre.

Leder i Studentkafeene, Alain Ceaucescu, har kartlagt trusselnivået i kantinene ved hjelp av Prosjekt Falckøye 88.

– Jeg vet hvem som jobber hos oss – men mer vil jeg ikke si, sier Ceaucescu.

– Men dere har kanskje kakerlakker på kjøkkenet, hveser Vill Lokk.

– Det må jeg holde hemmelig av personalhensyn. Hva med en deilig porsjon kosher grønnsaksjambalaya?

3. Juridisk fakultet

Jakten er uten resultat foreløpig – men Vill Lokk har ett siste forslag.

– Let blant bermen som slår mynt på andres uenighet og splid, messer han.

Vi beveger oss ned til juridisk fakultet. Prodekan Sion Arnesen kan fortelle at han mistenker mange for å være jøder på sitt fakultet, men at han ikke stoler på noen av dem.

– Usunt karakterjag på jusen fører til at mange av våre studenter anlegger kynisk galgenhumor og blir hjemme på fredagskveldene, sier Arnesen.

– Men er dette i seg selv grunn til å ikke stole på dem?

– Nei, det holder at de er jurister.

Og her tar jakten vår slutt – hatet slukner i Vill Lokks øyne – han trenger en blund nå. Men, fatt mot – i neste uke er vi tilbake igjen. Da skal Mel Gibson hjelpe oss med å avsløre den jødiske konspirasjonen bak søndagssendeflaten til NRK.