KREATIV: Barnet Hodne

Krisen over

Det kan se ut som om økonomiproblemene på Det juridiske fakultet endelig er løst. Dekan Don Johnson kunne forleden dag offentliggjøre at de nå opererer etter den nye østeuropeiske finansieringsmodellen. Færre faste rammer og prestasjonsbaserte professorlønninger vil prege studiehverdagen i tiden fremover.

– Vil du ha eksamen i går? I dag? I morra? Pay up, bitch, sier Johnson entusiastisk.

Flerbruksuniversitetet

Auditoriet på Universitetsbiblioteket var fylt til randen da den nyutdannede pedagogen Geri Ellingsrud holdt sitt epokegjørende foredrag «Studenter: Hvem trenger dem?»

– Vi har sett oss blinde på universitetet som et sted for studenter, og da gjør vi oss selv en bjørnetjeneste, sa Ellingsrud, som ønsker seg større fokus på mangfoldsuniversitetet.

– Glad i standup? Glad i sopp? Eller simpelthen hypp på studentrabatt på Dagens? Da er du i målgruppen for fremtidens universitet, sa pedagogen.

Kom med forslag!

Forskerforbundet har utlyst slagordkonkurranse i forbindelse med statsbudsjettet for 2008.

– Vi har fått tilbakemeldinger om at «hvileskjæret» begynner å bli litt forslitt. Nå vurderer vi navnekandidater som «Den store forsovelsen», «Dødsskyggens Djupedal» og min personlige favoritt «Sviket», sier Barnet Hodne.

Universitas om 25 år

ØKONOM: Jusprofessor Don Johnson

Universitetet i Oslo har fått sin tredje nobelprisvinner i økonomi! Men det var nok noe uventet for de mange svenske tilhørerne da jussprofessor Don Johnson ble ropt opp.

– Fagmann eller ei, det var nå en gang han som demonstrerte at det fint går an å bruke penger man ikke har, så lenge man behandler kundene sine kjipt nok til at de betaler for å slippe, sa juryformann Svante Vogel.

Hentet fra saken «Fikk inkassobrev og pris på samme dag!»

Universitas om 50 år

Alle tre lyttere hadde gledet seg i månedsvis da Nova-programmet «Particularily funny» med tidligere fysiker Bjørn Samset markerte 50-årsjubileum.

– Hadde det ikke vært for tverrfaglige arrangementer som «Forsker-standup», hadde mitt talent forblitt uoppdaget, y’all. Yo, hvem skulle spøkt om kåte kvarker og slapstickversjoner av the big bang da, spør humoristen.

Hentet fra saken «– Bank Bank. – Hvem der? – H³Q ± He²Fy ≠ 0»